روابط "پاکستان و روسیه" گرم‌تر شده است

8:02 - 18 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۹۹۶۳
مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان گفت: گسترش روابط آمریکا با هند سبب شده روابط اسلام‌آباد و مسکو گرم‌تر شود.
روابط به گزارش سرویس بین الملل مشاهد‌حسین‌سید مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان گفت: گسترش روابط آمریکا با هند سبب شده که روابط اسلام‌آباد و مسکو افزایش پیدا کند.
 
به گزارش داون، وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در یک پژوهشکده آمریکایی اظهار داشت: از چندی پیش سیاست‌های آمریکا را زیر نظر داریم و فقط به حفظ روابط با این کشور اکتفا کرده‌ایم.
 
سید تأکید کرد: در سال 2006 بعد از کشتار مسلمانان در «گجرات» آمریکا حاضر نشد به نارندرا مودی که سروزیر این منطقه بود ویزا بدهد اما به محض اینکه وی به مقام نخست وزیری رسید همه چیز تغییر کرد.
 
وی افزود: روابط آمریکا و هند از دوره جورج بوش زمانی که آمریکا برای امضای قرارداد هسته‌ای با هند همه قوانین بین المللی را زیر پا گذاشت آغاز شد.
 
مشاهد‌حسین‌سید تصریح کرد: در حال حاضر امنیت افغانستان از هر چیز برای آمریکا مهم‌تر است بنابراین مجبور است خواسته یا ناخواسته از پاکستان کمک بگیرد.
 
سید گفت: پاکستان با کمک به آمریکا برای برقراری امنیت افغانستان آسیب زیادی دیده بنابراین این روند را ادامه نخواهد داد.
 
وی افزود: حال که آمریکا تصمیم قطعی خود را برای گسترش روابط با هند گرفته پاکستان نیز احساس می‌کند که باید روابط خود را با روسیه گسترش دهد و در افغانستان و سایر نقاط با این کشور همکاری کند.
 
مشاور نخست وزیر پاکستان گفت: هر چه آمریکا روابط خود را با هند عمیق‌تر کند پاکستان نیز روابط همه جانبه خود با روسیه را گسترش خواهد داد.
 
مشاهد‌حسین‌سید تأکید کرد: روسیه در حال گسترش روابط خود با تمام کشورهای منطقه است و حتی سعی دارد با طالبان مذاکره کند که در این زمینه از پاکستان کمک خواهد گرفت.
 
روسیه و پاکستان در سال های گذشته همواره روابط دوستانه و مبتنی بر همکاری سازنده در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی داشته اند، اما تحولات اخیر در مناسبات دو کشور که در سال گذشته به شکل لغو تحریم تسلیحاتی پاکستان توسط روسیه همراه بود؛ حکایت از گام های رو به جلوی پاکستان و روسیه در مسیر گسترش همکاری های دو طرف از جمله در بخش دفاعی و نظامی دارد.
 
تلاش برای ایجاد زمینه های جهش در مناسبات دفاعی مسکو و اسلام آباد از ماه‌های گذشته و به دنبال نهایی شدن پیش نویس قرارداد تحویل بالگردهای ام آی 35 همچنین جنگنده‌های سوخو میان پاکستان و روسیه و علاقه مندی «کرملین» برای مشارکت در بازارهای اقتصادی و انرژی پاکستانی ها آغاز شد و پس از آن، مقام های عالی دو کشور از تمایل برای احداث خط لوله و اجرای طرح های مشترک اقتصادی خبر دادند.
 
اسلام‌آباد در گذشته یکی از متحدان استراتژیک واشنگتن بود اما در پی نارضایتی آمریکا از نحوه همکاری پاکستان در افغانستان و همچنین انتقادات دولت اسلام آباد از نگرش واشنگتن به جایگاه منطقه‌ای پاکستان باعث شد تا این کشور به سمت روسیه و چین گرایش پیدا کند.
 
سفر پی در پی و متقابل مقامات پاکستان به روسیه نشان داد که اسلام آباد درصدد است برای تقویت موقعیت نظامی و سیاسی خود در منطقه به ویژه در برابر دهلی‌نو روابط خود را با مسکو گسترش دهد.
 
به هر حال، رویکرد پاکستان به سمت توسعه همکاری با روسیه و در مقابل تلاش کشورهای غربی به ویژه آمریکا برای توسعه همکاری با هند باعث شکل‌گیری معادله جدیدی از قدرت در منطقه جنوب آسیا شده که افزایش رقابت‌‌های تسلیحاتی بین دو قدرت هسته‌ای این منطقه یعنی هند و پاکستان را به دنبال دارد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *