اقتصاد کشور از رکود خارج شد/ پیش بینی رشد اقتصادی در سال آینده

10:40 - 13 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۸۵۳۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد از رکود خارج شده و به رشد کم اقتصادی رسیده است، گفت: رشد اقتصادی امسال بین پنج تا شش درصد خواهد بود.
به گزارش گروه اقتصاد ، مسعود نیلی در نوزدهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با ارائه گزارشی با عنوان «رشد اقتصادی در سال ۹۵، عوامل مؤثر و الزامات استمرار» گفت: موضوعی که متذکر می‌شوم، رشد اقتصادی کشور در سال ۹۵ است که به دو موضوع خواهد پرداخت؛ اول اینکه چه عواملی بر روی رشد اقتصادی سال ۹۵ اثر می‌گذارد و دوم اینکه آیا این رشد در سال‌های بعدی استمرار خواهد داشت یا نه.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته تلاش کردیم تا با استفاده از اطلاعات، این نتایج را استنتاج کنیم، گفت: رشد فصل اول سال ۹۵، ۴.۴ درصد بود اما سؤالاتی ایجاد شد مبنی بر اینکه رشد اقتصادی ما در سال ۹۵ چطور ادامه خواهد یافت.

نیلی با اشاره به برنامه خروج از رکود که در سال ۹۵ منتشر شد، افزود: این برنامه نشان داد که اقتصاد ما با دو مسئله مواجه است؛ در بخش عرضه با تنگنای مالی و در بخش تقاضا با افت مواجه بود.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با رشد منفی مواجه شدیم، گفت: در نتیجه سطح درآمدها کاهش یافت و این موضوع در کاهش تقاضا منعکس شد؛ به طوری که در سال ۹۳، با رشد سه درصدی واحدهای تولیدی مواجه بودیم اما آنها مشکل در فروش داشتند.

وی افزود: این موضوع نشان داد که اقتصاد ما همچنان در سطح عرضه و تقاضا مشکل دارد.

نیلی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد تقاضای ما را مصرف خانوار تشکیل می‌دهد، افزود: در اقتصاد ما اولین پدیده‌ای که اتفاق افتاد و در رشد اقتصادی سال ۹۵ اثرگذار بود، رفع تحریم‌های نفتی بود که با توجه به پیش‌بینی سال ۹۴ و به واسطه‌ی برجام به نتیجه رسید.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اعلام اینکه وزارت نفت از سه ماه پیش از برجام برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده بود تا به محض برداشته شدن تحریم‌ها، تولید نفت را انجام دهد، گفت: برای یک دوره طولانی تولید نفت ما ثابت بود و پس از برجام ما با افزایش در تولید نفت مواجه بودیم.

نیلی با اشاره به اینکه با وجود افزایش تولید نفت در سال ۹۵، اما به دلیل کاهش قیمت آن، درآمدهای ارزی ما تفاوت زیادی با سال ۹۴ ندارد، گفت: علت این امر این است که متوسط قیمت در سال ۹۴ بالاتر از سال ۹۵ بود، به همین دلیل در سال ۹۴ درآمد ارزی ما از صادرات نفت ۳۴ میلیارد دلار  بود و در سال ۹۵، ۳۶ میلیارد دلار خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر قرار بود سال ۹۵ را با قیمت نفت بدون برجام به نتیجه برسانیم، درآمد ارزی حاصل از نفت خام به ۲۲ میلیارد دلار می‌رسید و اگر قیمت نفت معادل سال ۹۲ بود، امسال درآمد صادرات نفت با برجام ۹۱ میلیارد دلار می‌شد.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر کاهش قیمت نفت با افزایش صادرات نفت همزمان شده است، گفت: بنابراین آثار رشد صادرات نفت مشهود نیست.

نیلی با اشاره به اینکه اقتصاد ما از سال ۹۲ به بعد فضای باثباتی را در اقتصاد کلان داشته است، افزود: از سوی دیگر با توجه به کاهش تورم نقطه به نقطه و برنامه دوم خروج از رکودی که دولت تهیه کرد، مداخلاتی را در بازار بین بانکی انجام داد که به اضافه سایر موارد، ملزم به این شد که نرخ سود حقیقی پس از یک دوره افزایش که به بیش از تورم رسیده بود، تعدیل شود.

وی با اشاره به اینکه آثار این تعدیل را در تغییراتی که در ترکیب نقدینگی اتفاق می‌افتد، مشاهده می‌کنیم، گفت: رشد مصرف کالاهای بادوام را در سه ماهه ۹۵ اگر مقایسه کنیم، می‌بینیم که این شاخص رشد داشته است البته این را با سه ماهه اول سال ۹۴ مقایسه کنیم و منظور این است که بهبود نسبی در حال اتفاق افتادن است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تحرک در اقتصاد در حال شکل‌گیری است، افزود: این شاخص در تولید اثر می‌گذارد و در بخش خودرو آمارهای موجود نشان می‌دهد که تقاضا به سمت تولید رفته است.

نیلی با بیان اینکه تسهیلات بانکی از نیمه دوم سال ۹۴ با افزایش مواجه شد، تصریح کرد: مانده تسهیلات به تولید ناخالص فصلی بدون نفت، افزایش نشان می‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *