فضای شهری در ماه محرم باید بصیرت‌بخش باشد

21:00 - 09 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۶۸۴۸
سعید حدادیان: از نظر نیازسنجی، قطعا نیازمند كارهای هنری برای دستگاه سیدالشهدا (ع) هستیم و فضای شهر ما باید همین‌طور كه برای نوروز آراستگی پیدا می‌كند، برای ماه محرم نیز به طور چشم‌نواز درست شود.

به گزارش گروه فرهنگی ، سعید حدادیان، مداح و شاعر اهل بیت (ع)، در حاشیه بازدید از كارگاه تصویرسازی نهمین سوگواره هنر عاشورایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینكه هیئت‌های بسیاری در ماه محرم و در سوگواری امام حسین (ع) به مساجد تهران اضافه می‌شوند، اظهار كرد: برگزاری مراسم عزاداری توسط مردم در هیئت ها و حسینیه ها و مساجد در سطح شهر تهران نشان می‌دهد كه جامعه تهرانی، جامعه حسین‌طلب است و تهرانی‌ها هم همچون مردم دیگر نقاط كشورمان، امام حسین (ع) را دوست می‌دارند و برای محرم هزینه می‌كنند و برنامه می گیرند.

وی ادامه داد: البته ممكن است كه رده بندی ایمانی و عملیاتی متفاوت باشد، اما به طور یكپارچه هیچ مطلبی برای امام حسین (ع) یك شهر و یا مملكت را مبدل به واحد نمی كند.

حدادیان خاطرنشان كرد: از نظر نیازسنجی، قطعا نیازمند كارهای هنری برای دستگاه سیدالشهدا (ع) هستیم و هنوز هم در زمینه عقب هستیم. فضای شهر ما باید همین‌طور كه برای نوروز آراستگی پیدا می‌كند، برای ماه محرم نیز به طور چشم‌نواز درست شود. این چشم نواز بودن هم به معنای این است كه فضای شهری باید بصیرت بخش باشد و این آشنایی برای پیدا كردن معرفت بیشتر برای قیام سیدالشهدا و زنده نگه داشتن این قیام باشد. باید فضا و گرافیك شهری را مدیریت و سازمان‌دهی كرد.

این شاعر و مداح اهل بیت (ع) درباره خلاقیت و نوآوری در آثار گرافیكی مرتبط با ایام عزای حسینی، گفت: سال 76 دیداری از دانشكده هنر در دانشگاه تهران داشتم و برای اولین بار از یك روبان مشكی در حاشیه یك قاب به عنوان علامت سوگ استفاده شده بود. در آن زمان هنوز متداول نشده بود كه از نوار مشكلی رنگ برای نشان دادن سوگ استفاده شود. این توجهات در گرافیك وجود دارد. این خلاصه‌نگاری ها و اجمالی كه خیلی عمیق و ژرف می‌تواند باشد را در گرافیك داریم و اتفاقا حادثه عاشورا هم به دلیل اینكه به طور مجمل بیان شده و از آن می‌توان تفاسیر فوق العاده‌ای را بیرون آورد، می شود به وجه احسنت استفاده كرد و فكر می كنم هنوز به شكل درست در فضای شهر تهران انجام نشده است.

دهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی با هدف بهره مندی از ظرفیت های واقعه كربلا در زمینه خلق آثار تجسمی در سه بخش نقاشی، تصویر سازی، پوستر و پرچم برگزار می شود و مهلت ارسال آثار آن تا 3 مهرماه در نظر گرفته شده است. هنرمندان برای اطلاع از سایر مقررات‌ عمومی و تخصصی، ثبت نام و ارسال اثر می‌توانند به سایت جشنواره به آدرس www.artfest.ir مراجعه كنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *