سیاهان در امریکا بی ارزش تلقی می‌شوند

15:24 - 02 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۴۱۶۱
یک تحلیلگر سیاسی در واشنگتن گفت: نخبگان نژادپرست سفیدپوست در ایالات متحده آمریکایی‌های افریقایی‌تبار را افرادی بی ارزش و دورانداختنی می‌دانند و آژانس‌های امنیتی نیز از رسیدگی به جنایات علیه سیاهان و دیگر اقلیت‌های نژادی اجتناب می‌کنند.
به نقل از پرس تی وی، دکتر رندی شورت مورّخ و پژوهشگر سیاسی در امریکا، این اظهارات را در مصاحبه ای در ارتباط با تظاهرات و اعتراضات اخیر علیه خشونت نیروی پلیس امریکا در شهر شارلوت در کارولینای شمالی مطرح کرد.

هزاران تن از فعالان و مردم آفریقایی‌تبار امریکا روز چهارشنبه با تظاهرات در شهر شارلوت، تیراندازی مرگبار نیروی پلیس به «کیت لامونت اسکات» را محکوم کردند.

سیاهان در امریکا بی ارزش تلقی می‌شوند

یکی از فعالان امریکایی که در  اعتراضات ضد نژادپرستی در شهر شارلوت در کارولینای شمالی، سپر پلیس ضد شورش امریکا را به خون آغشته می‌کند. (21 سپتامبر 2016، عکس از خبرگزاری فرانسه)

اسکات، 43 ساله، روز سه شنبه در حالی که در خودروی خود نشسته بود، هدف تیراندازی نیروی پلیس امریکا قرار گرفت و کشته شد.

پلیس می‌گوید افسر ضارب از جانب اسکات احساس خطر کرده و به سمت وی آتش گشوده است، در حالی که بستگان اسکات در مصاحبه با رسانه‌های محلی گفته‌اند وی هنگامی ‌که هدف گلوله پلیس قرار گرفت سلاحی نداشته و در حال خواندن کتاب بوده است.

مرگ اسکات بر خشم و اعتراض فعالان ضد نژادپرستی افزوده و موجی جدید از تظاهرات و اعتراضات را در این شهر موجب شده است.

دست‌کم 9 معترض روز پنج‌شنبه در ادامۀ تظاهرات و اعتراضات زخمی و 44 نفر دستگیر شدند.

این در حالی است که یکی از معترضان که پیشتر در اثر گلوله زخمی شده بود، به علت شدت جراحت واردشده، جان باخت.

رندی شورت، روز پنج‌شنبه، در مصاحبه با شبکۀ پرس تی‌وی درباره این تحولات گفت: «اگر این مرد (اسکات) هدف گلوله قرار نمی‌گرفت و آن گونه ظالمانه در خودرویش کشته نمی‌شد، مردم این گونه به تظاهرات و اعتراضات نمی‌پرداختند.»

سیاهان در امریکا بی ارزش تلقی می‌شوند

صحنه‌ای از تظاهرات علیه خشونت نژادپرستانۀ پلیس امریکا در برخورد با سیاه‌پوستان در شهر شارلوت در کارولینای شمالی (21 سپتامبر 2016، عکس از خبرگزاری فرانسه)

شورت افزود نیروی پلیس در شهر شارلوت در «اعدام» امریکایی‌های آفریقایی‌تبار سوابقی دارد که اصلاً رسانه‌ای نشده و به آگاهی مردم نرسیده است.

این پژوهشگر در حالی که به اعتراضات اخیر اشاره داشت، افزود: «موارد متعددی از این حوادث روی داده است و پلیس، فضایی از بی‌اعتمادی، ترس و نفرت ایجاد کرده است.»

شورت با اشاره به بدرفتاری امریکا با مردم در داخل و خارج از مرزهای این کشور، اوضاع کنونی را میراث حکومت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، دانست و افزود: « ما یک امپراتوری امریکایی داریم، یک اهریمن، که هم اکنون در حال مکیدن خون مردم غیرسفیدپوست است.»

وی تاکید کرد اگر سازوکارهایی برای جلوگیری از خشونت افراطی پلیس صورت گرفته بود، آن چه در شارلوت در حال روی دادن است کاملاً اجتناب‌پذیر بود.

وی در پایان اظهارات خود تصریح کرد: « پلیس [امریکا] در استفادۀ بیش از حد از زور و رویکردِ نژادپرستانه در برخورد با مظنونین، مسئول است. البته نخبگان نیز مقصر هستند؛ نخبگانِ نژادپرست و فاسد که سیاهان را بی‌ارزش می‌دانند و فکر می‌کنند آنان سزاوار حقوق بشر از جانب سفیدپوستان نیستند.»

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *