فردی: شهریار از ابتدای انقلاب با این نظام همدلی کرد/فتح‌الهی: شعر شهریار بیان کننده طبقه‌های مختلف جامعه دینی ماست

9:37 - 27 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۱۸۰۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کنگره بین المللی شعر و ادب همراه با تجلیل از استاد شهریار امروز 27 شهریور ماه ساعت 15 در محل تالار وحدت برگزار خواهد شد.
فردی: شهریار از ابتدای انقلاب با این نظام همدلی کرد/فتح‌الهی: شعر شهریار بیان کننده طبقه‌های مختلف جامعه دینی ماست
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، 27 شهریور ماه به عنوان روز ملی شعر و ادب انتخاب گردیده است. اما دلیل این انتخاب همزمانی و تقارن این روز با سالروز درگذشت محمدحسین شهریار شاعر نامدار ایرانی است. به همین مناسبت امروز کنگره بین المللی شعر و ادب پارسی برگزار خواهد شد.

"اصغر فردی" مسئول دبیرخانه بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی در خصوص اینکه چرا روز ملی شعر و ادب به نام شهریار ثبت شد گفت: این روزها هر کشوری برای خودش مشخصه و نمادی دارد و شعر، نماد کشور ایران است. هر اتفاق یا واقعه ای در تقویم کشور ثبت شده است مانند روز بیماری ها یا روز ملی سینما و این امر می طلبید که برای شعر و ادب هم روزی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: ادیبان و مسئولان با توجه به اینکه در قبال شاعران کهن زمان دقیق و متحدی وجود ندارد تصمیم گرفتند که برای تعیین و تعریف روز ملی شعر و ادب از یکی از شاعران معاصر بهره ببرند و به همین دلیل ما با پیشنهادات و شور با بزرگان ادب و فرهنگی محمدحسین شهریار را برگزیدیم. از روز دقیق تولد استاد شهریار بی خبر بودیم، بنابر این شورای عالی انقلاب فرهنگی روز فوت شهریار را به عنوان روز ملی شعر و ادب مقرر کرد.

فردی تصریح کرد: این انتخاب تدبیر بسیار هوشمندانه ای بود زیرا اولاً شهریار از دهه های بسیار پیش تر به مثابه شاعر مذهبی و ملی ایران مطرح بود و ایرانی ها با شعر شهریار راز نیاز کردند، با شعر شهریار عاشورا را برگزار کردند. از طرف دیگر شهریار از ابتدای انقلاب با این نظام همدلی کرد و از کودکی نیز با دیانت تربیت شده بود و همین عامل و همدلی وی با دین و نظام و مردم باعث بوده تا روز فوت شهریار به عنوان روز ملی شعر و ادب انتخاب گردد.

ابراهیم فتح الهی رئیس ستاد برگزاری کنگره بین المللی شعر و ادب و تجلیل از استاد شهریار در مورد چگونگی کیفیت برگزاری مراسم  امروز گفت: عمدتاً نویسندگان، شعرا و علمای صاحب قلم و فکر در حوزه ادب و شعر پارسی در مراسم امروز دعوت شده اند. علاوه بر آن وزیر محترم ارشاد نیز از میهمانان ویژه این برنامه خواهند بود. از شهرستان ها نیز شاعران و نویسندگان بسیاری در این مراسم حضور خواهند داشت. اما امسال تمامی شاعران داخلی بوده و شاعر خارجی در برنامه حضور نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: شهریار در واقع بیان کننده احساسات درونی لایه های طبقه های مختلف جامعه دینی ما هستند. وقتی از شهریار صحبت می کنیم از راننده تاکسی تا ادبا، شعرا و حکما با وی ارتباط برقرار می کنند به همین دلیل انتخاب چنین شاعری برای چنین روزی بهترین گزینه مورد نظر است.

گفتنی است کنگره بین المللی شعر و ادب همراه با تجلیل از استاد شهریار امروز 27 شهریور ماه ساعت 15 در محل تالار وحدت برگزار خواهد شد.
 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *