مناظره علمی امام جواد(ع) با قاضی زمان خود بار دیگر درجه علمی ایشان را ثابت کرد/ مأمون به مقام علمی امام نهم اعتراف کرد

14:05 - 12 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۵۹۵۷
حجت الاسلام والمسلمین حائری زاده با اشاره به اینکه مناظره علمی امام جواد (ع) با قاضی زمان خود بار دیگر درجه علمی ایشان را ثابت کرد از اعتراف مأمون به مقام علمی امام نهم سخن گفت.
حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حائری زاده در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: امام جواد (ع) در زمره جوان ترین امام های ما قرار داشتند و در سال 220 هجری و در روزهای آخر ماه ذی القعده به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: سه تن از امامان بزرگوارما در سنین کودکی به امامت رسیدند که از میان آنها می توان به امام زمان (عج) در سن 5سالگی، امام هادی (ع) در سن 8 سالگی و امام جواد (ع) در سن 6 یا 7 سالگی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: نکته مهمی که بر مسیر امامت امام جواد (ع) وجود داشت این بود که افراد فکر می کردند که چطور ممکن است فردی درسن کودکی به درجه امامت برسد درحالی که برای این موضوع دلیل های قرآنی بسیاری وجود دارد مانند آیه ای که در سوره مریم آمده و در آن بر این نکته تأکید شده که در سنین پایین هیچ مانعی برای امامت وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین حائری زاده در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در زمان امام جواد (ع) وجود داشت این بود که سن کم ایشان باعث ایجاد اختلاف بین گروهی از افراد و از جمله تعدادی از شیعیان شد.

این کارشناس علوم قرآنی همچنین یادآور شد: در راستای مخالفت هایی که با امام جواد (ع) صورت گرفت، "ریان بن صلت" به شدت با مخالفان برخورد کرد و اعلام کرد که نباید در مورد امامت امام نهم شک کنند و با وجود ا ین که ایشان 6 سال سن دارند اما امامتشان از جانب خداوند تعیین شده بنابراین اطاعت ایشان بر ما واجب است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: شرایط موجود دردوره امام جواد (ع) بسیار دشوار بود و با وجود مخالفت هایی که وجود داشت گروهی از افراد بویژه برخی از خلفای بنی عباس در صدد این بودند که به نوعی جایگاه امام را دچار تردید کنند.

وی ادامه داد: در بین خلیفه های بنی عباس مأمون باسواد تر از سایر آنها بودو به این نکته اشاره کرد که با وجود اینکه من با امام جواد(ع) و امام رضا (ع) مخالف هستم اما می دانم که علوم در سینه این بزرگواران موج می زند و با همین سخن بود که مأمون خود هم مخالفانی پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حائری زاده همچنین اظهار کرد: پس از این صحبت مأمون، "یحیی بن اکثم" که درآن زمان قاضی القضات بود مناظره ای علمی را ترتیب داد که در یک سوی آن امام جواد (ع) و در سوی دیگر خودش قرار گرفته بود و چنین مناظره ای به درخواست بنی عباس اتفاق افتاد.

وی گفت: هدف از انجام این مناظره رصد کردن درجه علمی امام جواد (ع) بود اما در حالی که ایشان 9 سال داشتند و سن یحیی بن اکثم بالاتر بود در روند مناظره و در خلال پرسشی که قاضی مطرح کرد، امام نهم پرسش های عمیق و مفهومی دیگری را بیان کردند که پرسش ابتدایی اکثم را به طور کلی زیر سوال برد.

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: پس از پرسش هایی که امام  جواد (ع) مطرح کردند و زمانی که قاضی القضات در پاسخ به آن پرسشها ناتوانی خودرا احساس کرد امام نهم شروع به توضیح دادن درباره مسائل علمی ودینی موجود در پرسش های مطرح شده کردند و درجه علمی ایشان بار دیگر بر حاضران به ویژه خلیفه های بنی عباس آشکار شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *