شناسایی و معرفی 187 عامل کشتار، حیوان آزاری و خرید و فروش حیات وحش

10:14 - 27 مرداد 1395
کد خبر: ۲۱۰۷۴۲
مدیرکل دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با همکاری این سازمان و پلیس فتا، 187 متخلف فضای مجازی در حوزه های شکار و صید، خرید و فروش جانوران وحشی و حیوان آزاری، شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.
شناسایی و معرفی 187 عامل کشتار، حیوان آزاری و خرید و فروش حیات وحشبه گزارش گروه جامعه ،مرتضی فرید گفت: قرار محکومیت متخلفان  کشتار حیات وحش از سوی مراجع ذی صلاح صادر شده یا در حال پیگیری است.

فرید با اشاره ای به شناسایی فردی که به قصد تشویش اذهان عمومی، اقدام به ارسال گزارش ها و تصاویر دستکاری شده و کذب در فضای مجازی می کرد، افزود: فرد خاطی برای  انجام روند قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

مدیرکل دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: همگام با پیشرفت فناوری های الکترونیک به ویژه در حوزه ارتباطات، فرصت ها و چالش های نوینی در این حوزه پدید آمده که به رغم پیامدهای ارزشمند و قابل تقدیر، امکان ایجاد و شکل گیری تخلفات نوین همچون خرید و فروش گونه های جانوری و گیاهی و اجزای آن ها در سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی، تشویق به شکار و صید، قاچاق گونه های گیاهی و جانوری، دخل و تصرف در محیط زیست و تغییر و تبدیل کاربری اراضی را نیز فراهم کرده است.

به گفته وی، سازمان حفاظت محیط زیست طی یکسال اخیر با هدف کاهش تخلف ها و سوء استفاده های افراد مغرض از شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی، نظارت بر این بخش را مورد توجه ویژه قرار داده است.

فرید اشاره ای هم به عدم اطلاع کافی مردم از وظایف دستگاه ها و چالش های ناشی از آن داشت و افزود: به طور نمونه، متولی حفاظت و حراست از اراضی جنگلی و مراتع خارج از مناطق حفاظت شده، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، متولی تخریب حریم و بستر رودخانه، وزارت نیرو، متولی قطع اشجار در فضاهای عمومی شهر و روستا، شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا و متولی تغییر کاربری اراضی، وزارت جهاد کشاورزی است اما برخی افراد توقع دارند تمامی این که موارد خارج از وظایف قانونی و اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست، توسط این سازمان پیگیری شود.

مدیرکل دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: البته تلاش می کنیم، تمامی موارد را از دستگاه های متولی امر پیگیری و نتیجه را اطلاع رسانی کنیم اما با توجه به اینکه یکی از مهم ترین عناصر در رفع چالش های محیط زیستی، زمان است و روند این پیگیری ها به طور معمول، زمان نسبتا طولانی می خواهد، پیشنهاد می شود، موضوعات تخصصی از دستگاه های متولی پیگیری شود.

این مقام مسئول، ادامه داد: یکی دیگر از چالش های موجود در حوزه بازرسی محیط زیست، عدم پیگیری چالش ها و مباحث محیط زیستی از ادارات استانی و ارجاع مستقیم به دفاتر ستادی است.

مدیرکل دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مطلع ترین افراد از مسائل محیط زیستی هر استان، مدیران و کارشناسان حفاظت محیط زیست همان استان هستند و ستاد نیز برای پیگیری گزارش ها و چالش های مطروحه، موضوع را از واحدهای عملیاتی و اجرایی استان ها پیگیری می کند، اظهار کرد: خواسته ما از دوستداران و فعالان محیط زیست این است که به منظور تسریع و تسهیل پیگری و پاسخگویی، موضوعات مختلف را ابتدا از ادارت کل استانی پیگیری کنند و در صورت ضرورت به دفتر بازرسی سازمان مرکزی مراجعه کنند.

وی ضمن تاکید بر استقبال مدیران و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست برای بهره مندی از فرصت و ظرفیت شبکه های مجازی و استفاده مثبت و سازنده فعالان و دوستداران محیط زیست از این امکان نوین ارتباطی، تصریح کرد: آنچه از دوستداران و فعالان محیط زیست می خواهیم این است که ناآگاهانه در دام متخلفان محیط زیست به ویژه متخلفان حوزه صید و شکار و قاچاق حیات وحش نیفتند زیرا یکی از علاقمندی های متخلفان کسب شهرت است و بازنشر وسیع اقدامات آن ها، منجر به کسب این شهرت می شود.

فرید ادامه داد: بازنشر تخلفات، همچنین منجر به عادی شدن تخلف صورت گرفته و بعضا تکرار آن توسط افراد دیگر می شود. همچنین، در برخی مواقع شاهد بازنشر تصاویر و اخبار کذب یا مربوط به سال های بسیار دور هستیم که لازم در این زمینه نیز دقت کافی به عمل آید.  

مدیرکل دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از فعالان رسانه ای، کاربران شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی، فعالان و دوستداران محیط زیست می خواهیم در صورت مشاهده چنین تخلفاتی به جای بازنشر و ایجاد امکان دیده شدن بیشتر، مراتب را با شماره 1540 استان مربوطه (تلفن ارتباط مردمی سازمان حفاظت محیط زیست) جهت پیگیری و اقدام از طریق مراجع قضایی در میان بگذارند.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *