8 هزار خانواده "افغانستانی" طی 15 روز آواره شده‌اند

10:07 - 19 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۷۱۷۳
"محمد عمر محمدی" گفت: در ۱۵ روز نخست ماه اسد، ۸۰۱۵ خانواده در نتیجه جنگ‌های جاری در ۱۹ ولایت این کشور از خانه‌های خود آواره‌ و در مجموع ۳۸ نفر شهید و ۴۲ فرد غیر نظامی دیگر هم زخمی شده‌اند.
8 هزار خانواده به گزارش سرویس بین الملل محمد عمر محمدی سخنگوی وزیر دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان طی اظهاراتی در یک نشست خبری در کابل گفت: 8015 خانواده در نتیجه تشدید جنگ‌ها در 15 روز اول ماه اسد در ولایت‌های هلمند، قندوز، ننگرهار، هرات، بغلان، پکتیکا، نورستان، جوزجان، میدان وردک، خوست، فاریاب، غزنی، تخار، زابل، نیمروز و بدخشان، از خانه‌های خود آواره شده‌اند.
 
محمدی افزود: در جنگ‌های این 15 روز، 38 نفر شهید و 42 فرد غیر نظامی دیگر هم زخمی شده‌اند.
 
به گفته وی، در نتیجه حوادث طبیعی نیز در 15روز اول اسد، 12نفر کشته و 19 تن زخمی شده‌ و 15 خانه به صورت کلی و 73خانه هم به صورت جزئی تخریب شده است.
 
سخنگوی وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی گفت که در نیمه اول ماه اسد، جمعا 1424 خانواده در نتیجه حوادثی مانند سیلاب‌ها، خشکسالی و جنگ‌ها، آسیب دیده‌اند که به همه آنان کمک‌های ضروری غذایی و غیر غذایی توزیع شده است.
 
به گفته وی، این وزارت همچنین حقوق و امتیازات 12600 خانواده قربانیان حوادث را نیز در این مدت توزیع کرده در حالی است که اخیرا جنگ و نا امنی‌ها در برخی ولایت‌های افغانستان شدت گرفته است.
 
هم اکنون ولایت‌های قندوز، ننگرهار، هلمند، تخار و برخی ولایت‌های دیگر صحنه شدیدترین درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و طالبان و داعش هستند.
 
آوا نوشت، پیش از این سازمان ملل متحد نیز از افزایش تلفات افراد غیر نظامی در 6 ماه نخست سال جاری میلادی ابراز نگرانی کرده است.
 
کارشناسان نظامی و حقوق بشری می‌گویند که اگر ناامنی‌ها به همین منوال ادامه یابد احتمالا تلفات غیر نظامیان در منازعات مسلحانه در نیمه دوم سال 2016 هم بیشتر از نیمه اول این سال خواهد شد.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *