ثبت تکنولوژی ساخت قنات ایرانی در یونسکو/ انتقال تکنولوژی ساخت قنات به اسپانیا و چین

9:15 - 17 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۶۶۲۹
نماینده دائم ایران در یونسکو گفت: تکنولوژی ساخت قنات ایرانی در یونسکو به ثبت رسیده و یازده نمونه از خاص ترین قنات های کشور در فهرست یونسکو قرار داده شده اند.
ثبت تکنولوژی ساخت قنات ایرانی در یونسکو/ انتقال تکنولوژی ساخت قنات به اسپانیا و چینبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، احمد جلالی در گفت و گوی تلویزیونی در خصوص روند ثبت آثار ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو گفت: تصور عموم این است که وقتی صحبت از میراث تاریخی می شود باید به گذشته بازگشته و این اثار تاریخی مرتبط با گذشتگان باشد.

وی افزود: میراث تاریخی می تواند با زندگی کنونی افراد نیز ارتباط داشته و زمانی که صحبت از میراث تاریخی می شود در واقع بحث ریشه‌ها مطرح بوده که این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو با اشاره به فعالیت شش کنوانسیون بین المللی در یونسکو در رابطه با میراث تاریخی و طبیعی کشورها اظهار کرد: در حال حاضر در یونسکو شش کنوانسیون فرهنگی وجود دارد که به موضوع میراث تاریخی کشورها پرداخته و ایران نیز در این کنوانسیون نماینده دارد.

جلالی درخصوص ثبت یازده قنات ایرانی در یونسکو اظهار کرد: در اجلاس اخیر کمیته میراث جهانی که در استانبول برگزار شد یازده قنات ایرانی به ثبت رسید که این قناتها به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در یونسکو به ثبت رسیدند.

وی با بیان اینکه اکنون در یونسکو قنات ایرانی و تکنولو ژی ساخت آن به ثبت رسیده است، تصریح کرد: قنات ایرانی پدیده خاصی است که در ابتدا در ایران باستان ساخته شده و پس از آن این تکنولوژی به برخی ازکشورها از جمله اسپانیا، چین و عراق برده شده است.

نماینده دائم ایران در یونسکو با ارائه توضیحاتی در ر ابطه با ساخت انواع قنات در ایران باستان اذعان کرد: در ایران باستان سه نوع قنات وجود داشته که نوع بیابانی آن به نسبت قنات کوهستانی و قنات رودخانه ای از ویژگی‌های بارزتری برخوردار است.

جلالی افزود: اکنون در ایران قناتهایی وجود دارد که متعلق به سه هزار سال پیش بوده اما به دلیل تکنولوژی خاص ساخت، این قناتها همچنان آب دارند.

وی با اشاره به نوع خاص قناتها در ایران خاطر نشان کرد: عمیقترین قنات جهان با 330 متر عمق در ایران وجود داشته ضمن اینکه یک نوع قنات ویژه در کشور به ثبت رسیده که درکنار آن سد احداث شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *