رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کوهنوردان نیمه حرفه ای بیشترین قربانیان حوادث کوهستان/ وقوع بیشترین حوادث در البرز مرکزی

8:37 - 17 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۶۶۰۴
وقوع بیشترین حوادث در البرز مرکزی،گران بودن تجهیزات امداد کوهستان و تقسیم ارتفاعات تهران بین هلال احمر و آتش نشانی مهمترین بخش های گفت و گو میزان با سرپرست معاونت عملیات امدادو نجات هلال احمر در مورد امداد در کوهستان است.

شاهین فتحی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه با اشاره به گسترش خدمات امداد کوهستان اظهار داشت: علاوه بر اینکه سعی کردیم پایگاههای امداد کوهستان را افزایش دهیم، نوع خدمات نیز گسترش یافته است در حال حاضر در استان تهران 5 پایگاه امداد نجات کوهستان به ظرفیت گذشته اضافه شده است.

امداد و نجات کوهستان بدون متولی است

وی ادامه داد: امداد نجات کوهستان در کشور بدون متولی است وهلال احمر به منظور نجات جان انسانها وبه صورت عام المنفعه به این حوزه ورود پیدا کرده است، اگر چه همکاری با فدراسیون وهیاتهای کوهنوردی وجود دارد اما این همکاریها باید افزایش یابد.


تفسیم امدادرسانی در ارتفاعات تهران بین هلال احمر و آتش نشانی

سرپرست معاونت عملیات سازمان امدادنجات هلال احمر با بیان اینکه امداد کوهستان موضوعی بین بخشی است، تاکید کرد: هلال احمر، فدراسیون کوهنوردی ، نیروی انتظامی ،‌ وزارت دادگستری و سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این بخش حضور دارند و هر کدام به نحوی فعالیت می کنند.به عنوان مثال در شهر تهران ارتفاعات را به دو بخش تقسیم کرده و از دربند تا قوچک را هلال احمر و از دربند تا فرحزاد را سازمان آتش نشانی امدادرسانی می کند.

وی با بیان اینکه امداد کوهستان فقط جستجوی مفقودان نیست، افزود: علاوه بر جستجوی مفقودان در کوهستان، سقوط از ارتفاع، مشکلات تنفسی،‌بیماریهای کوهنوردان وخدمات آموزشی توسط امدادگران ارائه می شود.

انتقال مجروحان حوادث کوهستان به بیمارستان میلاد با امداد هوایی

فتحی درخصوص استفاده از بالگرد برای امداد در ارتفاعات گفت: در شهر تهران همیشه بالگرد مستقر است و در مواقعی که  نیاز به اعزام باشد و امکان نشستن بالگرد در ارتفاعات وجود داشته باشد، از بالگرد در امداد کوهستان استفاده می کنیم اما تیم های امداد کوهستان بالگرد اختصاصی ندارند. بیشترین امداد هوایی برای کوهنوردان در ارتفاعات استان تهران انجام شده و عمدتا مصدومان این حوادث به بیمارستان میلاد منتقل می شوند.

کوهنوردان نیمه حرفه ای بیشترین قربانیان حوادث کوهستان/ وقوع بیشترین حوادث در البرز مرکزی

وقوع بیشترین حوادث کوهستان برای کوهنوردان خارجی در دماوند

وی در مورد حوادثی که برای کوهنوردان خارجی رخ می دهد تاکید کرد: کوهنوردان خارجی به دلیل اینکه بیشتر به قله دماوند صعود می کنند در این کوه دچار حادثه می شوند. اگر حادثه ای رخ دهد امدادگران از طریق تلفن ندای امداد ،112 شاهدان  یا هیات کوهنوردی مطلع می شوند.

فتحی با بیان اینکه از فدراسیون می خواهیم برنامه های صعود را در اختیار هلال احمر قرار دهد تا در زمان وقوع حادثه عملیات جستجو و نجات سریع تر انجام شود، تصریح کرد: ایده آل و خواسته ما از فدراسیون کوهنوردی این است که برنامه های صعود و مسیر حرکت تیم ها با هلال احمر هماهنگ شود.

جزئیات مرگ کوهنورد آلمانی

وی در مورد مرگ کوهنورد آلمانی در علم کوه گفت: برای این فرد مشکلاتی به وجود آمد که متاسفانه باعث سقوط و مرگش شد. پس از اعلام حادثه به هلال احمر بالگردی را اعزام کردیم که در میان راه جسد کوهنورد آلمانی پیدا شد اما از بالگرد خواستیم باز نگردد و برای حمل جسد در محل فرود آید.

تجهیزات امداد کوهستان گران قیمت است

سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد نجات هلال احمر در مورد تجهیزات تیم های امداد کوهستان گفت: تجهیزات امداد نجات در کوهستان بسیار گران قیمت است که با اعتبارات فعلی سازمان امداد نجات امکان استفاده از آنها را نداریم، اما در حد مقدورات و نیازهای اولیه تجهیزات را تهیه کرده ایم.

بیشترین آمار حوادث و مرگ کوهستان مربوط به کوهنوردان آماتور است

فتحی در مورد میزان وقوع حوادث کوهستان در فصل های مختلف گفت: بیشترین حوادث کوهستان در فصل تابستان رخ داده چرا که افراد زیادی برای تفریح به کوه می روند در کوهستان با چند طیف کوهنورد حرفه ای،‌نیمه حرفه ای و آماتور روبرو هستیم.

به گفته وی کوهنوردان حرفه ای بیشتر در ارتفاعات بالا حضور دارند و در این مناطق دچار حوادث خاص می شوند اما بیشترین حوادث کوهستان مربوط به افراد نیمه حرفه ای است که بیشترین تلفات را به خود اختصاص می دهند کوهنوردان آماتور نیز بیشتر دچار گرمازدگی و مفقودی می شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام شورای شهر تهران در اواخر هفته نیم میلیون نفر به ارتفاعات تهران می روند تاکید کرد: باید با همکاری سایر دستگاه ها و مشارکت مردم گروه های نیمه حرفه ای و آماتور آموزش ببینند تا حوادث کوهستان کاهش یابد.

وقوع بیشترین حوادث در البرز مرکزی

فتحی در پایان در مورد اینکه بیشترین حوادث کوهستان در کدام ارتفاعات رخ می دهد گفت: بیشترین امداد رسانی های هلال احمر در رشته کوههای البرز مرکزی است وپس از آن شاهد وقوع بیشترین حوادث در سبلان، اشتران کوه و تفتان هستیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *