افزایش ظرفیت برخی رشته های تحصیلی با توجه به علاقه دانش آموزان

14:00 - 11 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۴۴۳۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
وزیر آموزش و پرورش به اینکه از ورود سازمان بازرسی به موضوع هدایت تحصیلی استقبال می کنیم، گفت: در برخی رشته ها که داوطلبان بسیاری دارد ظرفیت ها را افزایش می دهیم.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه علی اصغر فانی امروز در حاشیه اختتامیه جشنواره قلم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همکاران ما در سراسر کشور با جمع آوری درخواست دانش آموزان و رسیدگی ویژه به آنها در تلاش هستند تا در کنار توجه به خواست آنها در بحث توزیع متوازن رشته ها وشاخه های تحصیل نیز موفق عمل کنند.

وی افزود: آموزش و پرورش مطابق با برنامه پنجم توسعه وظیفه دارد تا شاخه ها و رشته های تحصیلی را به شکل متوازن توسعه دهد تا دانش آموزان در آینده وارد مشاغل مورد نیاز کشور شوند.

فانی گفت: آیین نامه هدایت تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شده است و مطابق با آن در حال اقدام هستیم اما در برخی موارد مشاهده می کنیم که دانش آموز اصرار دارد تا به رشته ای خاص وارد شود ، در چین شرایطی اگر امکانات ما اجازه دهد ظرفیت رشته ها را افزایش می دهیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه چرا توسعه متوازن در استعداد و رغبت دانش آموزش اولویت دارد مطرح کرد: هدایت تحصیلی بر اساس چهار مولفه استعداد و علاقه دانش آموز، نیاز کشور و امکانات آموزش و پرورش انجام می شود؛ در دانشگاه ها نیز شاهد هستیم که برخی رشته ها داوطلبان بسیاری دارد اما به دلیل اینکه ظرفیت این رشته ها محدود است تمام افراد نمی توانند به آن وارد شوند. این شرایط نیز در آموزش و پرورش حاکم است.

وی  تاکید کرد: به عنوان مثال ما در یک منطقه می توانیم 20 کلاس علوم انسانی را برگزار کنیم و امکاناتمان تا این حد پاسخگو است. در چنین شرایطی اگر ظرفیت تکمیل شود دانش آموزان به سایر رشته ها هدایت می شوند.

فانی ادامه داد: برای مهر امسال در تلاش هستیم با در نظر گرفتن امکانات موجود ظرفیت رشته هایی را که داوطلبان بیشتری دارد افزایش دهیم و در کنار توزیع متوازن رضایت خانواده ها را نیز مدر نظر بگیریم.

وی در خصوص ورود سازمان بازرسی به موضوع هدایت تحصیلی گفت: از این موضوع استقبال می کنیم چرا که اگر سازمان بازرسی ا ستدلال آموزش و پرورش را بشنود به کمک ما می آید و این موضوع موثر است.

فانی مطرح کرد: هدایت تحصیلی در جهت نیاز کشور وآینده آموزش و پرورش اجرا می شود و ممکن است هم اکنون شاهد موج هیجانی در برخی از رشته ها باشیم که در آینده با مشکلاتی مواجه خواهند شد.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *