واکنش نخست وزیر ترکیه به شایعه ارتباط آمریکا با گولن

9:55 - 06 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۲۵۶۲
نخست‌ وزیر ترکیه گفت: آنکارا باور ندارد که آمریکا در کنار فتح الله گولن قرار گرفته باشد.
واکنش نخست وزیر ترکیه به شایعه ارتباط آمریکا با گولنبه گزارش گروه بین الملل ، بن علی یلدریم در مصاحبه با روزنامه‌ گاردین گفت: "ترکیه و آمریکا سابقه طولانی در روابط دوستانه و اتحاد با یکدیگر دارند. باور ندارم که آمریکا در کنار سرکرده گروه تروریستی فتح الله گولن قرار بگیرد".
 
یلدریم با اشاره به وقایع شب 15 جولای و اقدام به کودتای نافرجام٬ افزود: ما در آن شب به نتیجه رسیدیم که این کودتا علیه ملت مان صورت گرفته و مردم را برای دفاع از آینده خودشان و وطن شان به میدان ها و خیابان ها دعوت کردیم.
 
وی تصریح کرد: "پس از دفع و خنثی کردن این اقدام٬ دستگیری عاملان آغاز شد و آن ها به جرم خود صریحا اعتراف کردند. براساس گفته های اولیه آن ها، طراحی این اقدام از مدت های طولانی پیش از انجام صورت گرفته بود. وقتی که رئیس ستاد کل ارتش را به گروگان گرفتند٬ به وی پیشنهاد کردند تا با فتح الله گولن٬ رهبر گروه تروریستی گفت وگوی تلفنی کند. با این عمل شان می‌خواستند رئیس ستاد کل ارتش را نیز با این اقدام به کودتا پیوند دهند."
 
نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به این که یک سوالی در ذهن مردم وجود دارد و آن این است که "چون فتح الله گولن در آمریکا زندگی می‌‌کند؛ آیا این کشور در کودتای ترکیه دخیل است؟" خاطرنشان کرد: "ترکیه و آمریکا دارای روابط دوستی دیرینه ای هستند. آمریکا شریک و متحد استراتژیک ما درمنطقه است، بنابراین باور پذیر نیست که این کشور از سرکرده فتو حمایت کند."
 
نخست وزیر ترکیه در باره برخی انتقاداتی که مطرح است نیز تصریح کرد: کسانی که کشور ما را مورد انتقاد قرار می دهند، از ما چه انتظار دارند؟
 
وی در پاسخ به این انتقادات با بیان این که عده ای در حالی که درجه و لباس نظامی به تن داشتند در جریان اقدام به کودتای نافرجام مانند تروریست وارد عمل شدند، اظهار داشت: مردم را به قتل رساندند٬ ساختمان مجلس کبیر٬ نخست‌وزیری و ریاست جمهوری را بمباران کردند... با این ها چه باید کرد؟ انتظار دارند به آن ها خوش آمدید بگوییم؟!




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *