"افغانستان" تا 5 سال آینده در تولید گندم خودکفا می‌شود

8:10 - 31 تير 1395
کد خبر: ۱۹۹۶۷۹
سخنگوی وزارت کشاورزی افغانستان با تأکید به برداشت 90 درصدی گندم از 16 ولایت، اعلام کرد که قرار است تا 5 سال آینده افغانستان از ناحیه گندم به خودکفایی دست یابد.
به گزارش سرویس بین الملل لطف‌الله راشد سخنگوی وزارت کشاورزی افغانستان، با بیان اینکه افغانستان سالانه به 7 میلیون تُن گندم نیاز دارد، ابراز داشت: وضعیت تولید گندم در افغانستان رو به بهبود است.
 
راشد با بیان اینکه بر اساس پیشبینی‌ها در سال جاری برداشت گندم افزایش چشمگیر خواهد داشت، گفت: در سال گذشته افغانستان بیش از 4.5 میلیون تُن گندم برداشت کرده است.
 
وی با بیان اینکه وزارت کشاورزی طرح 5 ساله‌ای را برای بهبود وضعیت کشاورزی در افغانستان روی دست دارد، افزود: مطابق با این طرح افغانستان تا 5 سال آینده به خودکفایی دست خواهد یافت.
 
سخنگوی وزارت کشاورزی عدم امنیت و مشکلات مالی از سوی حامیان مالی را از چالش‌های فرا روی این وزارت خواند و ابراز داشت: در صورت رفع این مشکلات افغانستان تا 5 سال آینده به پیشرفت‌های زیادی در حوزه اقتصادی دست خواهد یافت.
 
لطف‌الله راشد تصریح کرد: جمعیت افغانستان به صورت دقیق مشخص نشده، اما تخمین‌هایی وجود دارد که افغانستان سالانه به 7 میلیون تن گندم نیاز دارد.
 
راشد اظهار داشت: اگر جمعیت افغانستان را 32 میلیون نفر ملاک قرار دهیم، اکنون 4.5 میلیون تن گندم مورد نیاز آن در داخل کشور تولید شده و بخش دیگر آن از کشور‌های خارجی وارد می‌شود.
 
وی با تأکید بر اینکه تمام ولایت‌های افغانستان ظرفیت برداشت گندم را دارد، گفت: بر اساس تحقیقات وزارت کشاورزی در 16 ولایت افغانستان بیشتر گندم کشت شده که حدود 90 درصد گندم تولید شده در کشور نیز از آن برداشت می‌شود.
 
وی افزود: تمرکز اصلی وزارت کشاورزی روی همین 16 ولایت بوده و برای سایر ولایت‌های افغانستان در بخش‌های باغ‌داری و کشت سبزی‌جات همکاری می‌شود.
 
لطف‌الله راشد اظهار داشت: در سالجاری 40 هزار تُن بذر اصلاح شده تهیه شده که در آینده نزدیک به کشاورزان توزیع خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه در تلاش مدرن‌سازی کشاورزی هستیم، تصریح کرد: در سال‌های گذشته گندم مورد نیاز افغانستان از کشور‌های پاکستان و ایران وارد می‌شد، اما اکنون با به وجود آمدن بازار جدید در آسیای مرکزی بخش زیاد گندم از کشور‌های قزاقستان و ازبکستان وارد می‌شود.
 
سخنگوی وزارت کشاورزی با اشاره به کیفیت گندم و آرد وارداتی از قزاقستان، اظهار داشت: گندم آسیای مرکزی نسبت به سایر کشورها با قیمت کمتر است.
 
وی با بیان اینکه این قرارداد‌های گندم بین دولت‌ها است، گفت: کشور‌های ازبکستان و قزاقستان متعهد شده‌اند که گندم با کیفیت به افغانستان صادر کنند.
 
لطف‌الله راشد شایعات مبنی بر کم کیفیت بودن گندم کشور‌های آسیای مرکزی را تکذیب کرد و گفت: این شایعات از سوی استفاده‌جویان راه‌اندازی شده است.
 
این مقام وزارت کشاورزی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: هند متعهد به همکاری 5 هزار تن گندم با کیفیت به افغانستان شده است.
 
راشد از تاجران داخلی و خارجی خواست تا در حوزه واردات محصولات افغانستان توجه جدی داشته و از واردات گندم‌های بی‌کیفیت خودداری کنند.
 
وی همچنین گفت که وزارت کشاورزی متعهد شده که با تمام توان بهترین محصولات را با بهترین کیفیت وارد افغانستان کرده و به مردم عرضه کند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *