امضاء تفاهم نامه همکاری بین محیط زیست و شرکت بازرسی کیفیت

14:31 - 28 تير 1395
کد خبر: ۱۹۹۰۷۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
سند همکاری های مشترک میان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به امضاء محمدهادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و اشکان گلپایگانی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران رسید.
به گزارش گروه اقتصاد ، همزمان با برگزاری همایش ملی محیط زیست با رویکرد HSEبه میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست، سند همکاری های مشترک میان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز به امضاء رسید.

به موجب این تفاهم نامه، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در بازرسی های مربوط به طرح ها و پروژه های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی، منابع ثابت صنعتی و غیر صنعتی، مراکز دفن زباله و تصفیه فاضلاب،بازرسی تجهیزات مرتبط با سنجش و همچنین پایش انرژی و محیط زیست با این اداره کل همکاری خواهد کرد.

از دیگر مفاد این تفاهم نامه همکاری در زمینه های ضوابط و استانداردهای مرتبط با حفاظت و صیانت از محیط زیست، تدوین استانداردها و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی خودرو،تهیه و اجرای طرح پایش آنلاین اکوسیستم ها و فرآیندها است.


تغییرات اقلیم می تواند دمای زمین را با افزایش 5 درجه ای همراه کند

علی اصغر رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از جمله دیگر سخنرانان این همایش بود.

رجبی گفت: با ادامه روند کنونی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2100 میلادی در بهترین حالت 5/1 درجه و در بدترین حالت تا پنج درجه سانتی گراد به دمای فعلی زمین افزوده می شود که در نتیجه آن بشر با فاجعه زیست محیطی روبرو خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعادل بین تولید، انتشار و جذب گازهای گلخانه ای برهم خورده است، افزود: هرچه غلظت گازهای گلخانه ای افزایش یابد، جذب گرما از تابش خورشید بیشتر خواهد شد و در نتیجه دمای زمین افزایش می یابد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تغییرات اقلیم اثرات نامطلوب مستقیمی نظیر شیوع بیماری ها، تغییرات در کشت و زراعت و خشکسالی و اثرات غیرمستقیمی در وضعیت اقتصادی کشورهایی که وابسته به فروش نفت هستند، در نتیجه کاهش تقاضا و قیمت نفت به همراه دارد.

رجبی پیمان کیوتو و عدم تعهد اجباری کشورهای در حال توسعه برای مقابله با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای را فرصتی برای این کشورها برشمرد که برخی از کشورها از جمله ایران این فرصت را از دست دادند.

وی افزود: به طور نمونه، طبق پیمان کیوتو، کشورهای توسعه یافته می توانند از طریق انجام پروژه های بهبود راندمان انرژی و انرژی های تجدید پذیر در قالب مکانیزم توسعه پاک(CDM) در کشورهای در حال توسعه با هزینه کمتری، میزان انتشار دی اکسید کربن را کاهش داده و کشور میزبان را نیز به توسعه پایدار نزدیک تر کنند که این فرصتی بسیار خوب برای کشورهای در حال توسعه همچون ایران بود که متاسفانه ما از آن بهره کافی نبردیم.

رجبی با اشاره به توافق نامه پاریس تصریح کرد: در این توافق نامه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و جلوگیری از افزایش دمای کره زمین مدنظر قرار داده شده است، که هر کشور بسته به توسعه و پیشرفت و شرایط آن مسئولیت متفاوتی در این زمینه دارد.

وی با اشاره به مسئولیت و تعهد ایران در کنفرانس پاریس، گفت: ابلاغ سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و قانون اصلاح الگوی مصرف نشان از عزم راسخ ایران برای مشارکت در این عزم جهانی دارد.

رجبی ادامه داد: اقتصاد کم کربن، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا، اصلاح الگوی مصرف و افزایش راندمان از جمله مواردی است که در سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب در حفاظت از منابع طبیعی و همچنین قانون اصلاح الگوی مصرف به آن اشاره شده است؛ این اقدامات می تواند به اقدامات موثر ایران در راستای توافق نامه پاریس منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه میزان شدت مصرف انرژی تا پایان این برنامه باید حدود 50 درصد کاهش یابد که دستیابی به این هدف تنها با همکاری تمام نهادها، دستگاه ها و آحاد جامعه صورت خواهد گرفت.

بنابراین گزارش در ادامه این همایش، هاشم ستاره مدیر ایمنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن یادآوری توجه جهانی به نقش و جایگاه محیط زیست در تامین امنیت ملی کشورها از سال 1984، گفت: متاسفانه غفلت از این حوزه در کشور منجر به آسیب های فراوان بر بدنه محیط زیست و تحت شعاع قرار گرفتن امنیت ملی شده است.

ستاره افزود: اکنون زنگ خطر به صدا درآمده و حفظ محیط زیست دیگر یک شعار نیست بلکه باید به شعور ملی تبدیل شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در تاکید بر اهمیت مسئله محیط زیست و فرا دولتی و جناحی بودن این حوزه، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای انجام وظایف خود در این حوزه نیازمند همکاری و مشارکت فرابخشی، فراقوه ای و مدنی و اجتماعی است.
مدیر ایمنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: نمی شود تنها زمانی که اتفاقی در حوزه محیط زیست کشور رخ داد، سازمان حفاظت محیط زیست را دید و عملکرد آن را زیر سوال برد.

ستاره اشاره ای هم به روند اولویت بخشی به محیط زیست در امنیت ملی کشورها داشت و گفت: مصرف عمده منابع زیستی جهان توسط غرب و کشورهای صنعتی، نقش فزاینده و تاثیرگذار بر اکوسیستم زمین کشورهای در حال توسعه، رشد جمعیت، برخورداری از شتاب در رشد صنعتی و اقتصادی و افزایش سطح استفاده از آن ها که می تواند در آینده منجر به شکل گیری جنگ  بر سر منابع طبیعی شود از جمله دلایل اهمیت این موضوع است.

به گفته وی، این موضوع تا حدی جدی است که همواره فقرا از جمله آسیب پذیرترین اقشار جامعه در حوزه محیط زیست هستند و البته آسیب دیدن آن ها می تواند مهاجرت، حاشیه نشینی و ناامنی را به همراه داشته باشد.

ستاره تغییر اقلیم را یکی از مهم ترین چالش های محیط زیستی دنیا برشمرد و اظهار کرد: تاثیرپذیری کشورها از این موضوع می تواند منجر به تشنج، جنگ و ناامنی در دنیا شود تا جایی که بسیاری از تغییرات اقلیم به عنوان عامل جنگ جهانی سوم نام می برند. زیرا این چالش می تواند افزایش مهاجرت، کاهش منابع به ویژه منابع آبی، فقر و بسیاری از آسیب های دیگر را به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول اشاره ای هم به پیچیدگی تعریف امنیت و امنیت ملی داشت و افزود: اضمحلال و از هم گسیختگی اقتدار و پایداری ملی، رخداد وقایع و بحران های آبشاری، ظهور و بالفعل شدن تهدیدات و عدم آمادگی در پاسخگویی به وضعیت های غیرعادی و شرایط اضطراری از جمله عواقب نبود امنیت است.

مدیر ایمنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه محیط زیست تنها بحث منابع طبیعی نیست و ابعاد و اجزای مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد، مهمترین معضلات محیط زیست جهانی را از نظر امنیت ملی برشمرد و گفت: گرم شدن زمین، گازهای گلخانه ای، آسیب به لایه ازون، کمبود آب های شیرین، بیابان زدایی و کمبود خاک های غنی، آلودگی هوا و زباله های سمی  بخشی از معضلات محیط زیست امروز جهان است.

ستاره ادامه داد: تخریب محیط زیست از دیدگاه UNDP، دسترسی غیرعادلانه به منابع طبیعی و جابجایی و انتقال فرامرزی مواد خطرناک است که باعث ایجاد تعارضات و مناقشات شده و خطری برای امنیت ملی و سلامت انسان خواهد بود.

وی نقل قولی از کیسینجر را ارائه داد که اگر می خواهید دولت ها را در اختیار بگیرید، نفت و انرژی آنها را بگیرید، اما اگر می خواهید بر ملت ها سلطه پیدا کنید، غذا و داروی آنها را بگیرید.

مدیر ایمنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به نقل از یک سیاستگذار دیگر، گفت: امنیت ملی فقط به داشتن توان نظامی و سلاح نیست، حوزه های آبخیز، مزارع، جنگل ها، منابع ژنتیکی و اقلیم  هم بخش مهمی از امنیت ملی کشورها است که به ندرت مدنظر خبرگان و کارشناسان است و در اصل باید گفت محیط زیست از جمله ابعاد نوین امنیت در کشورها است.

ستاره با اشاره به نقل قولی از جیمز استنبرگ مدیر سیاستگذاری وزارت کشور آمریکا در سال ۱۹۹۵ گفت: پیش تر تهدیدهای امنیتی را در کینه بین کشورها می جستیم، اما امروز باید به عوامل داخلی به ویژه قحطی و محیط زیست بیشتر توجه کنیم.

وی سوخت های زیستی را یکی از این زمینه دانست و اظهار کرد: بارها قرار بود حرکتی در زمینه سوخت های زیستی در کشور صورت بگیرد، اما وزارت جهاد و کشاورزی جلوی آنها را به عنوان آفت گرفت. مگر سرمایه گذاری روی نیشکر با تبعات وسیع محیط زیستی مثل ایجاد شورزارها قرار نبود ما را در دستیابی به شکر خودکفا کند. آیا اینگونه شد؟ در کشور عربستان با آن منابع غنی نفت، روی سوخت زیستی کار می کنند. بر اساس اقدامات وزارت دفاع آمریکا در زمینه امنیت زیست محیطی ترکیب سوخت های زیستی و پروازهای تجاری و صنعتی با موفقیت انجام شده است.

مدیر ایمنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: هر جا که طبیعت نباشد، تروریسم ایجاد می شود زیرا هر جایی که جمعیت نیست، امنیت هم نیست و سکونت جمعیت در مناطق مختلف هم نیازمند طبیعت و منابع حیاتی است.

ستاره اشاره ای هم به چالش های زیست محیطی ایران داشت و ادامه داد: سیاست گذاری و دیپلماسی زیست محیطی، برخورداری دولت مردان و نمایندگان سیاسی از سواد زیست محیطی، بررسی همه جانبه فرصت ها و تهدیدات پیش از امضاء و الحاق به پروتکل ها و معاهدات و استفاده بهینه از فرصت‌های ایجاد شده توسط پروتکل ها بخشی از چالش های پیش روی ایران است.

به گفته وی در ایران با بی سوادی محیط زیستی مواجه هستیم و از همین رو با سدسازی بی هدف، کشور را به سمت نابودی بردیم.

این مقام مسئول گفت: ضعف در ارزیابی و روندیابی اثرات زیست محیطی، ارزیابی اثرات زیست محیطی EIA، ارزیابی استراتژیک زیست محیطی FEA و مدیریت ریسک زیست محیطی ERM از دیگر چالش های پیش روی ایران در حوزه محیط زیست است.

وی با اشاره به معضلات کنونی کشور در مدیریت منابع، مخازن ژنتیکی و گونه های زیستی آب، خاک، هوا و انرژی، خاطرنشان کرد: ثبت 11 قنات کشور در یونسکو به تازگی نشان داد که ایران، کشوری آگاه از نحوه مدیریت منابع آبی بوده است، اما امروز در معرض بحران های متعدد محیط زیستی قرار گرفته است.

مدیر ایمنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اتفاقی که در پتروشیمی بوعلی افتاد، نشان داد چقدر در مدیریت بحران چالش داریم و بد عمل می کنیم. شناسایی و پایش روند تهدیدات زیست محیطی و عوامل بحران زا، طرح ریزی سناریوهای بحران و کسب آمادگی جهت پیشگیری و مقابله با بحران های احتمالی، دیده بانی و آینده پژوهی در زمینه مدیریت تغییرات طبیعی و انسان‌ساخت، مواردی هستند که باید توانایی خود را در آنها بالا ببریم.

ستاره با تاکید بر اهمیت پدافند زیستی، تصریح کرد: امروز متاسفانه فردی با کمترین دانش و امکانات می تواند بمب های زیستی تولید کند و آن را در محل های تجمع افراد پخش کند، از این رو است که مسئله محیط زیست و توسعه پایدار الزام اساسی و ضامن امنیت ملی کشور و بی توجهی به محیط زیست، خیانت به کشور است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *