نشست آتی سران کشورهای حاشیه خزر در آستانه قزاقستان برگزار می شود

5:45 - 25 تير 1395
کد خبر: ۱۹۷۳۹۶
دسته بندی: سیاست
وزیر خارجه قزاقستان از برگزاری نشست 2017 سران کشورهای حاشیه دریای خزر در آستانه قزاقستان خبرداد.
نشست آتی سران کشورهای حاشیه خزر در آستانه قزاقستان برگزار می شودبه گزارش گروه سیاسی ،«ارلان ادریسوف» پس ازپایان نشست یکروزه وزیران خارجه پنج کشور حاشیه دریای خزر اظهار کرد: در این نشست وزیران خارجه روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان به همراه وی در مورد تهیه پیش نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و فراهم کردن زمینه برگزاری پنجمین نشست سران در آستانه توافق کردند.
وی اضافه کرد: در سطح سیاسی آمادگی بسیار بالایی برای امضا کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در نشست آتی سران در قزاقستان وجود دارد و کشورهای حاشیه خزر برای رسیدن به توافقی مهم در این خصوص به همدیگر نزدیک تر شده اند.
وی گفت: البته مسائل حل نشده ای در متن پیش نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر وجود دارد که حل آنها نیازمند برگزاری نشست های بعدی است.
ادریسوف اظهار کرد: البته زمان دقیق برگزاری اجلاس آتی سران به دلیل انجام برخی هماهنگی ها و تعیین سرفصل ها و مسائل مهم دیگر مشخص نشده و به بررسی بیشتری نیاز دارد.
روسیه نیز دیروز با اعلام اینکه پیش نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در مرحله بررسی های نهایی است، از حل مساله مرزبندی عمق این دریا در آینده ای نزدیک خبر داد تا کشورهای ساحلی بتوانند عملیات کشف و استخراج ذخایر معدنی را آغاز کنند.
تدوین رژیم حقوقی جدید دریای خزر یکی از مهم ترین مسائل پنج کشور حاشیه این دریا پس از فروپاشی شوروی در سال 1991میلادی است.
دریای خزر افزون بر موقعیت حساس راهبردی و ارتباطی بین کشورهای ساحلی و همچنین زیست محیطی به عنوان بزرگترین دریاچه کره زمین که بیش از 1200 کیلومتر طول و 320 کیلومتر پهنه دارد، بر پایه پژوهش های انجام شده حدود 50 میلیارد بشکه نفت و 257تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی دارد.
پنج کشور حاشیه دریای خزر چارچوب کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی این دریا را در نوامبر نوامبر 2003 امضا کردند.
روسیه و قزاقستان به عنوان دو کشور بخش شمالی این دریا، در ژوئیه 1998 توافقنامه تعیین حدود در بستر شمالی دریای خزر را به منظور بهره برداری از ذخایر این دریا امضا کردند و در سال 2002 میلادی نیز این پروتکل را دوباره امضا کردند.
قزاقستان و جمهوری آذربایجان نیز در نوامبر 2001 و فوریه 2003 میلادی پروتکل تعیین حدود در بستر این دریا را امضا کردند و متعاقب آن سه کشور روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان در می 2003 میلادی در تعیین حدود بخش های مجاور دریای خزر به توافق رسیدند.
نشست های پیشین سران کشورهای ساحلی دریای خزر در سال 2002 در عشق آباد، 2007 در تهران، 2010 در باکو و 2014 در آستاراخان برگزار شد و قرار است نشست 2017 نیز در آستانه قزاقستان برگزار شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *