رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مشابه دیدار رهبر انقلاب با شاعران را نمی‌توان پیدا کرد

14:40 - 07 تير 1395
کد خبر: ۱۹۰۸۲۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر، گفت: دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب، تصویر روشن‌تری از شعر انقلاب ارائه می‌دهد و تکلیف شاعران را برای یک سال فعالیت ادبی روشن می‌کند.
به گزارش گروه فرهنگی ، محمدرضا سنگری با اشاره به نشست سالانه شاعران و نویسندگان با رهبر معظم انقلاب گفت: این نشست که هر سال در نیمه ماه مبارک رمضان اتفاق می‌افتد، سودمندی‌ها و فواید زیادی دارد.

این نویسنده و پژوهشگر درباره این سودمندی‌ها توضیح داد: نکته اول این است که ویترینی از شعر انقلاب فراچشم جامعه قرار می‌گیرد؛ آن هم ویترینی که تنوع و تکثر در آن دیده می‌شود یعنی هم شاعران پیش‌کسوت در این دیدار حضور دارند و هم نسل جوان و حتی نوجوان؛ به طوری که گاهی حضور سه نسل شعری را در این دیدارها می‌بینیم که مجالی برای یافتن تفاوت‌های زبان نسل‌هاست.

سنگری افزود: نکته دوم تنوع موضوعی است که معمولا در این نشست‌ها به چشم می‌خورد؛ شعر طنز، شعر اجتماعی، عاشقانه،‌ آیینی، عاشورایی و ... اشعار مختلفی است که در این دیدار خوانده می‌شود و در عین حال، تنوع فرمی و ساختاری را نیز در سروده‌هایی که در دیدار شاعران با رهبری مطرح می‌شود می‌بینیم؛ به گونه‌ای که شعر کلاسیک، شعر نیمایی، سپید و ... خوانده می‌شود.

وی افزود: شاعران زن و مرد، شاعران داخلی و خارجی، پیر و جوان همه در این دیدار حاضر می‌شوند و شعرهایشان را در محضر رهبر معظم انقلاب می‌خوانند. با توجه به این موضوع، هیچ اتفاقی مشابهی را نمی‌شود پیدا کرد که تمام شاعران یا حداقل نمایندگان تمام شاعران در سبک‌های مختلف حضور داشته باشند و این یک شاخصه ممتاز و ویژگی منحصر به فرد است.

این عاشوراپژوه همچنین با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب خودشان هم صاحب‌نظر و ادیب هستند، افزود: حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار سالانه، جهت‌گیری کلی شعر انقلاب را طرح می‌کنند،‌ حفره‌ها و دره‌های شعر انقلاب را فراروی شاعران قرار می‌دهند و بیان می‌کنند که چه خلاءهایی وجود دارد و باید به آن ها بپردازیم. ایشان هر بار کلیدواژه‌ای دارند که مسیری را که باید برویم نشان می‌دهند و من خودم بشخصه سعی می‌کنم از آن استفاده کنم؛ به عنوان مثال اینکه شعر ثروت ملی است یا اینکه حوزه شعر حکمی ما کم‌رنگ است.

محمدرضا سنگری تاکید کرد: من خودم با اینکه لحظه لحظه شعر کشور را تعقیب می کنم، اما حقیقت این است که این نشست تصویر روشن‌تری از شعر انقلاب به من ارائه می دهد و تکلیف ما را برای یک سال فعالیت ادبی روشن می‌کند.

این نویسنده و محقق در پایان اظهار داشت: از شگفتی‌های عصر ما رهبر معظم انقلاب است. در کدام حوزه دیده‌اید که ایشان نفر اول نباشد، در فرهنگ،‌ سیاست،‌ اقتصاد، سینما،‌ ادبیات داستانی و تمام عرصه‌های دیگر با شخصیت برجسته‌ای مواجهیم که راه را به ما نشان می‌دهد. در زمینه دیدارهای شاعرانه نیز این موضوع اهمیت زیادی دارد که شاعران تنها با یک رهبر سیاسی و دینی مواجه نیستند بلکه با ادیبی مواجهند که در تمام زمینه‌ها می‌تواند هدایتگر آن ها باشد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *