آتش سنگین ارتش عراق بر سر تروریست های داعش/ آزادی "فلوجه" در همین نزدیکی

11:23 - 05 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۷۸۷۴
دسته بندی: سیاست
اواخر سال 1392 پس از آنکه نوری‌المالکی نخست وزیر وقت عراق دستور خروج ارتش این کشور از استان الانبار را صادر کرد، تروریست‌های تکفیری دو شهر مهم این استان یعنی الرمادی و فلوجه را اشغال کردند؛ در همان زمان قبایل سنی مذهب این دوشهر که اکثریت ساکنان آن را تشکیل می‌دهند برای مقابله با تروریست‌های تکفیری اجماع کردند.
آزادسازی فلوجه در همین نزدیکی/ فلوجه؛از کودکان ناقص‌الخلقه که هدیه آمریکایی ها بود تا جنایات داعشی‌هاگروه سیاسی: فلوجه شهری در 70 کیلومتری غرب بغداد با حدود 500 هزار جمعیت است؛ این شهر جزئی از استان الانبار عراق محسوب می‌شود؛ فلوجه که زمانی به شهر مساجد معروف بود قریب به دو سال است در اشغال تروریست‌های تکفیری داعش است.

هفت سال پیش شهر فلوجه در مرکز توجه رسانه‌ها و افکار عمومی جهانیان قرار گرفت؛ علت این امر تولد نوزادان ناقص الخلقه‌ در این شهر بود؛ کارشناسان علت قطعی این امر را استفاده ارتش آمریکا از بمب‌های ممنوعه و شیمیایی در سال 2004 در شهر فلوجه دانستند.

اواخر سال 1392 پس از آنکه نوری المالکی نخست وزیر وقت عراق دستور خروج ارتش این کشور از استان الانبار را صادر کرد، تروریست‌های تکفیری دو شهر مهم این استان یعنی الرمادی و فلوجه را اشغال کردند؛ در همان زمان قبایل سنی مذهب این دوشهر که اکثریت ساکنان آن را تشکیل می‌دهند برای مقابله با تروریست‌های تکفیری اجماع کردند.

دستور قاطعانه نخست وزیر عراق برای آزادسازی فلوجه

یکشنبه هفته جاری، حیدر عبادی نخست وزیر عراق از شروع یک عملیات گسترده نظامی برای بازپس‌گیری شهر فلوجه خبر داد؛ نخست وزیر عراق قاطعانه تاکید کرد که "زمان عملیات برای آزادسازی فلوجه فرارسیده است؛ لحظه پیروزی بزرگ نزدیک است و داعش چاره‌ای جز فرار ندارد."

اما چند روز قبل از اظهارات حید عبادی، شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء عراق از فراهم شدن مقدمات آزادسازی فلوجه خبر داده و بیان کرده بود،«نیروهای ویژه نُجَباء و گردان آزادسازی استان الانبار روز سه شنبه 28 اردیبهشت حرکت خود را برای شرکت در عملیات بزرگ آزادسازی فلوجه آغاز کرده‌اند».

درخواست مسئولان عراقی برای خروج مردم از فلوجه

پیش از اظهارات حیدر العبادی و اکرم الکعبی ، مسئولان عراقی از ساکنان شهر فلوجه خواسته بودند این شهر را به مقصد مکان‌های امنی ترک کنند تا در زمان یورش نیروهای عراقی، داعشی‌ها از مردم غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده نکنند.

جمعه گذشته نیز، سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراق(الحشد الشعبی) از اتفاق نظر فرماندهان عراقی برای تعیین ساعت صفرعملیات آزادسازی فلوجه خبر داده بود و اعلام کرده بود «نیروهای این سازمان در اطراف شهر فلوجه در استان الانبار مسیرهای خروج خانواده‌ها و شهروندان را از شهر امن کرده‌اند تا آن‌ها بتوانند پیش از آغاز عملیات آزادسازی شهر، از آن خارج شوند».

تلاش تروریست‌های داعش برای از دست ندادن پایگاه خود در فلوجه

حفظ فلوجه برای تروریست‌های داعشی مهم تلقی می‌شود؛ از دست دادن این شهر برای آن‌ها به مثابه شکست قطعی در عراق خواهد بود و این تروریست‌ها را مجبور می‌کند در تنها پایگاه شان یعنی موصل، در حالت دفاعی صرف در مقابل محاصره نیروهای عراقی قرار گیرند.

از همین روست که داعشی‌ها، با اعزام گروه‌های اعدام به مناطق مختلف فلوجه، هر شهروندی را که قصد فرار داشته باشد و یا بیرق سفید به نشانه بی‌طرفی بر در خانه‌اش عَلم کرده باشد، به تیغ اعدام می‌سپارند. همچنین آن‌ها در چند روز اخیر به تجهیز و آماده سازی تیم‌های انتحاری خود مبادرت ورزیده‌اند.

ائتلاف تمام نیروهای عراقی برای آزادسازی فلوجه


تمام نیروهای عراقی از جمله نیروهای ارتش این کشور و داوطلبان بسیج مردمی آن برای عملیات بازپس گیری فلوجه اعلام آمادگی کرده‌اند؛ آنطور که منابع خبری عراقی گزارش داده اند،  حدود ۲۰ هزار نیروی پلیس عراق پیش از آغاز عملیات به حومه فلوجه رسیده‌ بودند.

با توجه به آزادسازی شهر الرمادی در دی ماه گذشته، نیروهای نظامی عراقی و مردم این کشور نسبت به آزادسازی فلوجه نیز بسیار امیدوار هستند، چرا که فلوجه در نزدیکی الرمادی است و مختصات جغرافیایی آن مشابه این شهر آزاد شده از چنگال داعشیان است.

پاکسازی جاده استراتژیک عامریه

جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء عراق، یکی از گروه‌های حاضر در عملیات آزادسازی فلوجه، اواخر هفته گذشته از شروع عملیات آزادسازی جاده عامریه در نزدیکی فلوجه خبر داد؛ پیش‌تر نیروهای عراقی موفق شده بودند علاوه بر آزادسازی چندین روستا از جمله روستای "السلام" در جنوب فلوجه، بخشی از جاده استراتژیک عامریه را پاکسازی کنند. 

فتح منطقه "الکرمه" در 13 کیلومتری شرق فلوجه اولین دستاورد رزمندگان عراقی در عملیات آزادسازی این شهر بود؛ دوشنبه شب نیروهای الحشد الشعبی اعلام کردند منطقه الکرمه را به طور کامل از لوث وجود داعشی‌ها آزاد کرده‌ و پرچم عراق را بر بالای ساختمان شورای شهر این منطقه نصب کرده‌اند. همچنین یگان‌های مهندسی ارتش عراق نیز عملیات انهدام و خنثی سازی موانع و مین‌های به کار رفته در این منطقه را با موفقیت انجام دادند.

هلاکت تعداد زیادی از تروریست‌های داعش طی 48 ساعت گذشته

علی رغم گذشت حدود 48 ساعت از آغاز عملیات آزادسازی فلوجه، منابع خبری عراقی از به هلاکت رسیدن حدود 100 تروریست داعشی خبر داده‌اند؛ منطقه «الصقلاویه» در شمال شهر فلوجه مرکز درگیری‌ها میان نیروهای عراقی و تروریست‌های داعشی ست؛ همچنین نیروهای بسیج مردمی عراق در غرب فلوجه در منطقه «الملاحمه» نیز پیشروی‌هایی داشته‌اند.

«الجولان»، «نزال»، و «الصناعة» سه منطقه تحت اشغال تروریست‌های داعشی در فلوجه هستند که زیر آتش سنگین رزمندگان عراقی قرار دارند؛ ارتش عراق همچنین در حال پاکسازی مسیرهای مواصلاتی برای گسیل نیروهای بسیج مردمی به سمت منطقه استراتژیک «الموظفین» در شرق الانبار است.

با توجه به تحولات میدانی و پیشروی‌های رزمندگان عراقی باید ظرف روزهای آینده منتظر خبرهای خوشی از فلوجه باشیم.




همشهری
|
-
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
0
0
به امید خدا
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *