رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قاطعیت همراه با تواضع و اخلاق حسنه، لازمه کار قضایی است

11:30 - 01 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۶۲۲۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام و المسلمین صادقی با بیان اینکه قاطعیت همراه با تواضع و اخلاق حسنه لازمه کار قضایی است، گفت: برخورد مناسب با افراد موجب ارتقای احساس عدالت در جامعه می‌شود.
قاطعیت همراه با تواضع و اخلاق حسنه لازمه کار قضائی استبه گزارش خبرنگارگروه حقوقی و قضایی ، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در جشن ولادت امام زمان (عج) که در سالن اجتماعات دادگستری کل استان کرمان برگزار شد، گفت: قاطعیت همراه با تواضع و اخلاق حسنه لازمه کار قضائی است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در ادامه افزود: یکی از عوامل ایجاد احساس بی عدالتی در آن است که نوع سلوک و رفتار ما با افراد به گونه ای است که احساس عدالت خدشه دار می شود.

وی اضافه کرد: برخورد مناسب با افراد موجب می شود که افراد احساس رضایت کرده و توجیه شوند و اینگونه است که احساس عدالت در جامعه ارتقا می یابد.

وی گفت: در دستگاه قضایی به دلیل آنکه در مسند عدالت و حکم قرار داریم شاید احساس نمی کنیم که نیاز است که مردم را اقناع کنیم و زمانی که مردم قانع نشوند دوباره طرح شکایت با عناوین دیگری را دارند و در ادامه به مراجع دیگری از جمله دیوان و شعب تجدید نظر مراجعه می کنند.

حجت الاسلام صادقی عنوان کرد: فکر می کنیم چون وقت کم است و حجم پرونده ها بالاست نباید به مردم توضیح دهیم که این کار موجب می شود که پرونده در شکل دیگری صورت گیرد.

وی اظهار کرد: گوش ندادن به حرف افراد نیز موجب بروز احساس ناعدالتی می شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه احساس ناعدالتی را موجب ایجاد بی اعتمادی دانست و گفت: با بی اعتمادی، کارکرد دستگاه قضایی نیز کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: می توان قاطعیت را با تواضع و اخلاق حسنه در آمیخت و نباید برای اثبات قاطعیت، خشونت و تندی در کلام ما باشد.

وی همچنین گفت: در کار قضایی  می توانیم در عرصه کار خود در مسیر فرج حقیقی گام برداریم و جزء منتظران حقیقی باشیم.
وی با اشاره به اینکه برقراری عدالت، آرمان بزرگ انسانی است که همه مکتب ها، ادیان و اقوام در طول تاریخ به دنبال آن بوده اند، گفت: افتخار می کنیم که در مسیری حرکت می کنیم که مسیر موعود است. وی تاکید کرد: این منزلت بزرگ، یک مسئولیت بزرگ است .

حجت الاسلام و المسلمین صادقی به حقیقت انتظار نیز اشاره و بیان کرد: مهمترین کار یک مومن در عصر غیبت و حتی در عصر ظهور، انتظار است.

وی انتظار فرج را از بزرگترین عبادات و فضلیت ها برشمرد و افزود: وقتی می گویند ظلم همه جا را فرا می گیرد به معنای آن است که افراد متمایز تر از یکدیگر می شوند و این به معنای آن نیست که عدلی وجود ندارد بلکه افرادی که در میانه هستند، کم می شوند و مرز بین حق و باطل مشخص تر می شود.

وی اظهار کرد: در روایات درباره انتظار بحث های زیادی مطرح شده و برخی از این موارد مساله امامت را مورد تاکید قرار می دهند و بر این اساس کسی که منتظر امر امامت باشد مانند این است که در اردوگاه حضرت قرار  گیرد.

وی به ویژگی های انتظار مسئولانه گفت: براساس روایات هر کس باید در حد توان خود زمینه
ظهورمنجی عالم بشریت را فراهم کنند.

وی افزود: اخلاص، شیعه راستین بودن و دعوت کننده به دین خدا از جمله ویژگی های منتظران است.

وی گفت: برخی گروه ها بوده و هستند که منتظران بی مسئولیت هستند و این افراد در کلام امام راحل ولایتی های بی ولایت نامیده شده اند.

وی با اشاره به اینکه می توان طیفی از انتظاریون ساخت، عنوان کرد: انتظار به معنی چشم انتظاری است.

وی تاکید کرد: در روایات،  انتظار پویا، جوشنده و بالنده مطرح است که با حرکت همراه باشد.

حجت الاسلام صادقی اظهار کرد: فرج بزرگ این است که انسان صراط مستقیم را بشناسد و بداند که به کجا باید برود و چه باید بکند.

وی با اشاره به اینکه ما فرج دنیوی را نیز می خواهیم، گفت: اگر ما در غیبت به دنبال فرج دنیوی هستیم برای آن است که به فرج باطنی و حقیقی دست یابیم .

وی با تاکید بر اینکه فرج نیاز به ایجاد صلاحیت های فردی و جمعی دارد، اظهار کرد: انتظار فرج به معنای آن است که کاری کنیم که حرکت ما به سمت و سویی باشد که تمام اعمال و فکر ما زمینه فرج حقیقی را فراهم کند.

وی اظهار کرد: ما کارکنان دستگاه قضایی به جز آنکه باید اخلاق فردی و خانوادگی خود را سالم و صالح کنیم باید در کار خود نیز کاری کنیم که با کارمان بتوانیم هر چه بیشتر به فضای ظهور نزدیک شویم.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی عنوان کرد: باید علاوه بر اجرای عدل، کاری کنیم که مردم احساس اجرای عدالت در جامعه را به خوبی حس کنند.

وی تصریح کرد: همه کارکنان دستگه قضایی باید عادل باشیم که بتوانیم عدل را در جامعه ایجاد کنیم.

وی در ادامه از رئیس کل دادگستری استان کرمان به عنوان فردی با تعهد، محکم، پیگیر کارهای فرهنگی و اهتمام دار یاد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *