اعطای تخفیف مجازات به تحویل‌دهندگان سلاح غیرمجاز

13:08 - 27 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۴۳۵۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
افشارنیا گفت: افرادی كه سلاح غیرمجاز دارند، می‌توانند با تحویل سلاح خود، ضمن برخورداری از تخفیف در مجازات، در صورت احراز صلاحیت، مجوز نگهداری سلاح مجاز دریافت كنند.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از روابط عمومی دادگستری خوزستان، فرهاد افشارنیا در همایش سران عشایر، اظهار داشت:‌ در سال 1390 طبق مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی، افراد دارای سلاح مجاز كه علاقه به نگهداری سلاح داشتند، فرصت پیدا كردند كه سلاح خود را تحویل دهند.

وی ادامه‌داد: در این طرح بیش از 40 هزار نفر از تحویل‌دهندگان سلاح‌های غیرمجاز توانستند مجوز سلاح شكاری مجاز دریافت كنند.

دكتر افشارنیا تصریح كرد:‌ سلاح منشاء اصلی بسیاری از جرائم مانند تهدیدات، قتل، راهزنی و سرقت‌های مسلحانه، انتقام‌های شخصی و قتل‌های خانوادگی است كه در كنار قاچاق اسلحه، نرخ بالایی از جرائم را شامل می‌شود.

وی هشدار داد: كسی حق ندارد برای گرفتن حق خود از دیگری، به زور متوسل شود و با اقدام غیرقانونی امنیت مردم را مخدوش كند.

مقام عالی قضایی استان خوزستان خطاب به سران عشایر حاضر در این همایش، بیان کرد:‌ برای آن‌كه بتوان در دنیای امروز حرفی برای گفتن داشت باید خود را به دانش، اطلاعات و فرهنگ روز دنیا تجهیز كرد.

افشارنیا ادامه‌داد:‌ سران عشایر كه الگویی برای افراد عشیره خود هستند، باید تلفیقی میان سنت و مدرنیته ایجاد كنند و ضمن این‌كه نگذارند برخی آداب و رسوم غلط كه متعلق به بافت عشایری خود آن‌هاست به شهرهای دیگر راه پیدا كند، تلاش كنند تا این رسوم اشتباه را در میان مردم خود اصلاح كنند.

برقراری امنیت نیاز به مشاركت مردم دارد

در ادامه این همایش رئیس دادگاه‌ انقلاب اسلامی شهرستان اهواز نیز گفت:‌ حكومت‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند امنیت را ایجاد كنند و برای این كار نیاز به مشاركت همه مردم به‌ویژه متنفذین جامعه دارد.

فرزاد فرهادی‌راد اظهار داشت:‌ علاقه مردم استان خوزستان به استفاده از سلاح، انكارناپذیر است اما این علاقه باید كنترل شود و در راستای اهداف صحیح هدایت شود. 

وی گفت:‌ هم‌اكنون بیش از 140 هزار سلاح شكاری مجوز دار در استان وجود دارد و این در حالی است كه از اسلحه‌های غیرمجاز آماری در دست نیست.

فرهادی‌راد با بیان این‌كه استفاده از سلاح، ام‌الفساد بسیاری از جرائم است، افزود: در سال گذشته بیش از 75درصد قتل‌های به وقوع پیوسته دراستان با سلاح گرم صورت گرفته است.  
رئیس دادگاه‌ انقلاب اسلامی شهرستان اهواز هشدار داد:‌ هركس از سلاح مجاز، استفاده غیرمجاز كند، پروانه سلاح وی باطل و دیگر برای وی مجوز صادر نمی‌شود تا افرادی كه از قانون تمكین می‌كنند به خواسته‌های صحیح خود برسند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *