اجرای طرح پیشگیری‌های رشدمدار به صورت پایلوت در چند استان کشور

9:06 - 16 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۹۴۸۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حمیدیان گفت: پیشگیری‌های رشد مدار به عنوان یك اصل و ضرورت در معاونت پیشگیری از وقوع جرم در دستور كار قرار گرفته و خوشبختانه در سال گذشته در سه استان خراسان رضوی، فارس و سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت نهایی اجرای طرح پیشگیری‌های رشد مدار انتخاب شدند.
«محمد علی حمیدیان» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ،  با اشاره به اینكه تنوع و تكثر جرایم از حوزه آسیب‌های اجتماعی تبدیل به مسئله اجتماعی شده، اظهار کرد: سن شروع به ارتكاب جرایم تغییر كرده و از یك سو ارتكاب جرائم از جنبه جرائم جنسیتی خارج شده است و پرداختن به این مساله در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در اولویت است.
 
معاون رئیس كل دادگستری سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به این واقعیت كه سه ركن اساسی" خانواده، رسانه و نهاد آموزش رسمی یا مدرسه"  در فرایند نهادینه شدن ارزش‌های اجتماعی و جامعه پذیری نقش بسیار موثری دارد بنابراین همگرایی  این نهادها  و ایجاد یك رویكرد ساختارمند از مواردی است که اهمیت بسزایی دارد.
 
حمیدیان افزود: تعامل مناسب بین سه ركن عنوان شده و یك رویه واحد برای ارتقاء اگاهی های عمومی خصوصا درگروه های جوان و نوجوان  اهمیت بسزایی دارد و باید با دقت مورد بررسی قرار بگیرد.
 
وی در ادامه با اشاره به اینكه سن فراگیری بسیاری از رفتار و كنش های اجتماعی پایین است، گفت: در حال حاضر مهد های كودك باید به صورت جدی بررسی شود و ارزش های استاندار  با یك مقیاس و الگوی پذیرفته شده از انسان بهنجار و انسان  معقول اجتماع  را باید به افراد آموزش دهیم. 

حمیدیان خاطر نشان كرد: به طور قطع تكنیك ها و  رویكرد های مناسب و مدونی كه جنبه استاندارد داشته باشد در انتقال و فراگیری این ارزش ها و آموزش ها نقش مهمی را بازی می‌كند. 
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان بیان كرد: رویكرد پیشگیری های رشد مدار قبل از رویكرد اجتماع مدار و قبل از رویكرد بازاجتماعی كردن مطرح می‌شود و تلاشش بر این است كه ارزش های اجتماعی را در مقاطع یا ابعاد كودكی و زندگی افراد نهادینه كند. 
 
وی در ادامه این مطلب گفت: این فرایند باعث می شود تا این ارزش ها به یك ثبات اجتماعی برسد و در افراد به نحوی درونی شود تا باتوجه به این قضیه در پروه های اجتماعی كلانتر اعم از شهر یا محله ای كه زندگی می كنند رفتار منطبق با ارزش های اجتماعی ایفا كنند.  
 
 حمیدیان اذعان كرد: پیشگیری های رشد مدار به عنوان یك اصل و ضرورت  در معاونت پیشگیری از وقوع جرم در دستور كار قرار گرفته و خوشبختانه در سال گذشته در سه استان خراسان رضوی، فارس و سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت نهایی اجرای طرح پیشگیری های رشد مدار انتخاب شدند. 
 
معاون رئیس كل دادگستری سیستان و بلوچستان با بیان اینكه ارتقاع سطح علمی مدرسین این طرح در دستور كار است، افزود: بزودی برخی از مدرسین استان جهت ارتقاع مهارت آموزی به مركز كشور اعزام خواهند شد. 
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *