"باغ بابر" باغی متعلق به قرن 16 میلادی در افغاسنتان + تصاویر

22:25 - 16 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۸۱۶۴
باغ بابر یک باغ تاریخی و فرهنگی افغانستان است که قدمت تاریخی آن به اوایل قرن 16 میلادی باز می‎گردد، زمانی که "ظهیرالدین محمد بابر" تصمیم گرفت تا باغ‌‎هایی را در کابل احداث کند.
به گزارش سرویس بین الملل باغ بابر یک باغ تاریخی و فرهنگی افغانستان است که قدمت تاریخی آن به اوایل قرن 16 میلادی باز می‎گردد، زمانی که ظهیرالدین محمد بابر تصمیم گرفت تا باغ‌‎هایی را در کابل احداث کند.
 
مسئولان این باغ در گفت‌وگو با خبرنگار ما در کابل، اظهار داشتند که تعداد باغ‎های احداث شده توسط بابرشاه، بیشتر بوده اما سایر باغ‎ها به دلیل جنگ‎های داخلی افغانستان از بین رفته و به منازل مسکونی تبدیل شده‌اند.

 
بابرشاه که بود؟
بابر شاه پسر عمر شیخ از نوادگان تیمور و "چنگیزخان" است که در سال 1483 میلادی در فرغانه امروزی به دنیا آمد.
 
بابرشاه بنیان‎گذار امپراتوری "گورکانیان" هند بود و در سال 1504 میلادی (910 هجری قمری) کابل را به تصرف خود در‌آورد.

 
بابر در سن 11 سالگی، وارث فرمان‎روایی پدرش شد و پس از جنگ‎های بسیار، با فرمانروایان قوم ازبک و تاتار در آسیای میانه، در 21 سالگی به سوی کابل و هند امروزی حرکت کرد.
 
وی در سال 932 هجری قمری، ابراهیم لودی را در دهلی شکست داد و امپراتوری گورکانی هند را بنیانگذاری کرد.
 
بابرشاه به دلیل علاقه زیادی که به این باغ داشت وصیت کرد تا جسد وی را در همین باغ دفن کند و این باغ بعداً از سوی فرزندان بابر ترمیم و مرمت شد.

 
بابر هنگامی‎که وارد شمال افغانستان شد، شهر کابل پایتخت افغانستان را تحت تصرف خود درآورد و به فکر ایجاد چندین باغ در این سرزمین افتاد.
 
این باغ در 5 قرن گذشته، رشد یافت اما بدترین دوران آن را روزهایی تشکیل می‌دهد که شهر کابل در جنگ‌های خانمان‎سوز داخلی به پایگاه نظامی تبدیل شده بود و در همین شرایط بود که درختان و ابنیه تاریخی باغ با آسیب‌های جدی مواجه شد.
 
ابنیه تاریخی باغ بابر

ابنیه تاریخی باغ بابر شامل مقبره خود بابرشاه است که در قسمت بالایی باغ قرار دارد و دیگری مسجد شاه‎جهان پسر بابرشاه است که از اهمیت خاص تاریخی برخوردار است ‌که توسط خود شاه‌جهان بنا شده است.

 
همچنین دیوار باغ بابر ارزش تاریخی دارد و در زمان جنگ‎های داخلی افغانستان تخریب نشده و به همان سبک قبلی باقی مانده است.
 
توصیف باغ بابر از زبان مسئولان
امان‌الله صاحب‌زاده رئیس اداره باغ بابر در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس در کابل گفت: بابرشاه، 8 باغ را در کابل بنیان‎گذاری کرد که از آن جمله باغ بابر است و این باغ، تنها باغ تاریخی باقی مانده از آن زمان است اما سایر باغ‎های دیگر بابرشاه در جریان جنگ‎های داخلی، نابود شده‌اند.

 
وی تأکید کرد که بازسازی باغ توسط بنیادهای بین‎المللی و داخلی، 6 سال پیش تکمیل شد و روند بازسازی آن اکنون به پایان رسیده است.
 
به گفته رئیس اداره باغ بابر، در شرایط کنونی این باغ، تعداد بازدیدکنندگان نسبت به فصول مختلف سال متفاوت است، از ماه اردیبهشت(ثور) تا اواخر مرداد(اسد) تعداد بازدیدکننده‎ها شامل اتباع خارجی و افغانستانی می‌باشد که به 15 هزار نفر می‎رسد.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *