رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

زالویی که به جان جنگل‌های مازندران افتاده است

16:26 - 07 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۵۹۴۰
شیرابه‌های خطرناک ناشی از زباله در نوار سبزشمالی که یادگار حضور گردشگران محسوب می‌شود در حال نابود کردن مهم‌ترین ستون زیست محیطی کشور است.
به گزارش گروه فضای مجازی ، استان مازندران با طبیعت شگفت‌انگیز و جاذبه‌های فراوان دارد که این امتیاز ارزشمندی برای مازندران است تا بتواند در حوزه توریسم با ایجاد زیرساخت‌هایی برای اشتغال‌زایی پایدار همراه با درآمدزایی کافی و مطمئن از آن بهره‌مند شود.

طبیعت سرسبز و خیره‌کننده جنگل‌های مازندران مهم‌ترین عامل جذب گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است ولی این نعمت بزرگ و خدادادی با بی‌مهری‌های غیرقابل توجیهی از سوی انسان‌ها روبه‌رو می‌شود.

زمرد سبز شمال همواره با سخاوت تمام، روح آرامش را در جان انسان می‌ریزد و با آغوش باز پذیرای مهمانان خود است اما مهمانان همواره نسبت به این نعمت الهی بی‌مهری می‌کنند و در واقع نمک می‌خورند و نمک دان می‌شکنند. زباله‌هایی که گردشگران در جنگل‌ها رها می‌کنند مانند زالویی به جان جنگل‌های مازندران افتاده است و این جنگل‌ها مرگ تدریجی را تجربه می‌کنند.

داریوش عبادی، دبیر کمیته علمی شبکه سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران با اشاره به زخم عمیقی گردشگران بر جنگل‌های استان وارد کرده‌اند، اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم در دهه گذشته، انباشت زباله در جنگل‌هاست که می‌تواند آینده‌ای هولناک را برای مازندران به وجود بیاورد.

وی بیان کرد: با پایان یافتن نوروز و با بررسی سطحی در نواحی جنگلی که پذیرای مهمانان نوروزی بوده است، متوجه می‌شویم که با بحران زباله‌ریزی مواجه هستیم، بنابراین باید کاری کرد و همه در این مورد مسئولیت دارند.

این فعال زیست‌محیطی یادآور شد: شیرابه‌های ناشی از زباله‌های‌تر با واردشدن در لایه‌های آب‌های زیرزمینی وارد چرخه اکوسیستم می‌شود و می‌تواند به طور مستقیم تاثیرهای خطرناکی بر روی آب، خاک و هوا بگذارد که در نتیجه این چرخه به انسان‌ها بر می‌گردد و می‌تواند منجر به افزایش بیماری‌های مهلکی شود.

دبیرکمیته علمی شبکه سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: در هر جایی از جنگل که پای انسان برای تفرج به آنجا رسیده باشد وجود زباله حس می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که نقش فرهنگ و فرهنگ‌سازی در بحث مدیریت تفریح و بهداشت محیط، مهم‌ترین راهکار واقعی برای برون‌رفت از کابوس زباله‌ها در عرصه‌ها و منابع طبیعی است.

وی گفت: اگر فرهنگ تولید کمتر زباله و تفکیک آن در بین مردم نهادینه شود، مهم‌ترین تنفس‌گاه فلات خشک ایران تبدیل به زباله‌دانی نمی‌شود.

عبادی خاطرنشان کرد: موضوع بازیافت و مدیریت صحیح پسماندها بسیار مهم است، بنابراین باید دفن صحیح زباله‌ها و پسماندها در محل مناسب با استفاده از آخرین فناوری‌ها باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. جنگل‌ها ستون‌های زیست محیطی یک منطقه محسوب می‌شوند و نباید همه آنها بی‌قید و شرط در اختیار گردشگران قرار گیرد بلکه مسئولان این حوزه باید مکان‌هایی خاص برای گردشگران آماده کنند.

وی افزود: باید کمپ‌هایی که در آن فرهنگ جمع‌آوری زباله رعایت شده باشد، راه‌اندازی شود. همچنین به منظور حفظ زیست‌بوم‌های طبیعی، برای متخلفان و کسانی که زباله‌های خود را در جنگل‌ها رها می‌کنند جرایم سنگین در نظر بگیرند.

بسیاری از گردشگران، مازندران را یکی از قطب‌های گردشگری می‌دانند، اگرچه این آمارها و عوامل می‌تواند نشان از رشد صنعت گردشگری استان باشد اما متاسفانه تنها چیزی که سهم این استان شده است رشد بی‌رویه طلای کثیف در جنگل‌ها است، جنگل‌هایی که از درختان آن می‌توان سود سرشار به دست آورد اما حال و روز خوشی ندارد.

مشکلات فراوان زیست محیطی مازندران روز به روز درحال افزایش است و مسئولان ذیربط تاکنون فقط وعده رهایی را به مردم منطقه داده‌اند و هیچ یک از برنامه‌های دفن بهداشتی زباله در منطقه اجرا نشده است که این امر نیاز به توجه مسئولان وزارت کشور و مسئولان قضایی دارد تا در نقش مدعی‌العموم و حفظ حقوق بیت‌المال به سرعت از ادامه دپوی زباله در قلب جنگل‌های مازندران جلوگیری شود.

اگر وضع دپوی زباله‌ها به همین روند ادامه یابد و فرهنگ‌سازی برای گردشگران در زمینه تولید زباله کم باشد تابستان امسال بی‌شک نبض جنگل‌های مازندران به شماره می‌افتد.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *