رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مبارزه با فساد مقام های چین تشدید شد

20:34 - 31 فروردين 1395
کد خبر: ۱۶۲۹۴۸
دولت چین اعلام کرد که مبارزه با فساد مقام های این کشور را در سطوح مختلف تشدید کرده و مجازات های سخت و جدیدی برای آنان در نظر گرفته است.
 به گزارش گروه بین الملل ، پس از دستگیری هزاران مفسد و مقام دولتی و بازگرداندن دهها مقام متواری شده به داخل کشور، دولت دور تازه ای از مبارزه فساد را با در نظر گرفتن احکام و مجازات های دشوار آغاز کرده است.

دولت و قوه قضاییه چین اعلام کرده اند از این پس مقام های مفسد را که جرائم جدی مالی مرتکب شده باشند به حبس ابد محکوم خواهند کرد و دیگر بخششی در کار نخواهد بود.

«پی شیائو شیان» از دادگاه عالی خلق چین روز سه شنبه اعلام کرد که مجازات بدون بخشش به این معناست که این افراد حتی اگر رفتار خوبی در زندان داشته باشند مورد عفو قرار نگرفته و بقیه عمر را در پشت میله ها بسر خواهند برد.

در گذشته مقام هایی که مجازات اعدام داشتند دو سال نیز حکم تعلیقی می گرفتند که این می توانست به حبس ابد کاهش یابد و پس از آن نیز دوره محکومیت با رفتار خوب زندانی کاهش می یافت اما قوه قضایی می گوید دیگر چنین بندی وجود نخواهد داشت.
«پان» افزود که مفسدان فکر نکنند مجازات اعدام در کار نخواهد بود بلکه وقتی حکم صادر شده بی درنگ اجرا می شود و ترحمی نیز در برابر مقام های فاسد در کار نیست.

روزنامه «چاینا دیلی» چین می نویسد که مقررات جدید از دیدگاه بسیاری از کارشناسان مطلوب و برای مبارزه با فساد کار ساز است که باید فورا اجرایی شود.

در چین دزدی و ارتکاب جرائم مالی از سال 1997 میلادی تاکنون با ارزش 5 هزار یوان فساد مالی محسوب می شده است اما بر اساس مقررات جدید و با توجه به شرایط اقتصادی کشور این رقم به 30 هزار یوان افزایش پیدا کرده و سقف فساد از این مبلغ به بالا تعریف خواهد شد.

گزارش شده است که از سال 2013 میلادی که مبارزه با فساد در چین جدیت پیدا کرد تاکنون نزدیک به 200 هزار مقام دستگیر، زندانی و مجازات شده اند که از این میان نزدیک به 70 هزار نفر مربوط به سال 2015 میلادی بوده است.
دولت همچنین در این راستا خواستار انتشار گزارش هایی در باره خویشاوندان مسئولان در سراسر کشور شده است که احیانا دست اندرکار امور تجاری و مالی هستند تا مشخص شود که چه ارتباطی با منابع مالی دولتی دارند.

چین پس از سال 2013 میلادی، با صدور فرمان «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور مبارزه شدید خود را علیه فساد آغاز کرد که در اجرای این طرح مقام های عالی رتبه حزب کمونیست، نیروهای مسلح و دستگاه ها و شرکت های دولتی در اولویت این مبارزه که با استقبال مردم این کشور نیز مواجه شده، قرار گرفتند.

چین یکی از سختگیرترین سیستم های قضایی را برای مبارزه با فساد اقتصادی داراست و گاهی مجازات این جرم اعدام است با این حال رواج پدیده «مصرف گرایی» و گسترش سیستم «اقتصاد بازار» در دو دهه گذشته در این کشور، فساد اقتصادی را افزایش داده است.



انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *