رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عدالت ترمیمی و پیش‌گیری از تکرار بزه‌دیدگی

0:00 - 13 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۴۱۳۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
عدالت ترمیمی فرایندی است که به وسیله آن تمام اشخاصی که در حادثه مجرمانه دخیل هستند گرد هم می آیند تا با مشارکت یکدیگر در مورد آثار و نتایج عمل مجرمانه و آینده بزهکار و جامعه پس از وقوع جرم چاره‌اندیشی کنند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، اتخاذ رویكردهای پیشگیرانه غیر كیفری در پیشگیری از بزهكاری مكرر و نیز فقدان سیاست‏گذاری مناسب جهت ایجاد سازوكارهای پیشگیرانه مذكور در نهاد اقدامات تامینی در ایران پرداخته شده است. در عین حال، با توجه به اهمیت پیشگیری از بزه دیدگی مكرر، نقش و كاركرد آسیب زای نظام عدالت كیفری سنتی به عنوان یكی از منابع ایجاد بزه‏دیدگی مكرر مدنظر واقع شده است؛

در مقاله‌ای که توسط هوشنگ شیری، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی ولی شیرپور، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور اردبیل- بیله سوار، دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم‌شناسی در زمینه  بررسی عدالت ترمیمی و پیش‌گیری از تکرار بزه‌دیدگی نگارش شده به ابعاد مختلف این مهم پرداخته شده که متن کامل آن در شماره 112 ماهنامه حقوقی، فرهنگی و اجتماعی، دادرسی منتشر شده است.

تکرار بزه‌دیدگی از جمله موضوعات تأمل برانگیزی است که نظام‌های حقوقی مختلف را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. پیش‌گیری از این پدیده، نیازمند اتخاذ تدابیر پیش‌گیرانه‌ی غیر کیفری است و هرگونه تحول در چرخه‌ی تکرار بزه‌دیدگی، مرهون تغییر نگرش اساسی به بزه‌دیده، بزهکار و جامعه است؛ در صورت به کارگیری رویکردهای وضعی، اجتماعی، انتظامی، حمایتی و ترمیمی، این ظرفیت به نحو صحیح، پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه‌ی پیش‌گیری از تکرار بزه‌دیدگی خواهیم داشت.

میانجی گری می تواند از تکرار بزه دیدگی پیشگیری کند چرا که با شنیندن دل مشغولی بزه دیده و جبران خسارت غیرقضایی موجب تشفی خاطر بزه دیده شده و متهم که با همکاری خود توانسته رضایت بزه دیده را جب کند بدون درگیری در فرایند دادرسی کیفری، به آغوش جامعه بازگردد و به این ترتیب از بزه دیدگی پیشگیری می شود.

عدالت ترمیمی فرایندی است که به وسیله آن تمام اشخاصی که در حادثه مجرمانه دخیل هستند گرد هم می آیند تا با مشارکت یکدیگر در مورد آثار و نتایج عمل مجرمانه و آینده بزهکار و جامعه پس از وقوع جرم چاره‌اندیشی کنند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *