تشکیل کمیته ملی یوپی.آر با مسئولیت ستاد حقوق بشر

11:44 - 01 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۱۶۱۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر از تشکیل کمیته ملی یوپی.آر با مسئولیت ستاد حقوق بشر و با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی ربط خبر داد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، هیئت حقوقی بشری جمهوری اسلامی ایران که در سی و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو حضور دارد، با رییس دفتر یو پی آر دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر و سرپرست هیات ایرانی در این دیدار اظهار داشت: بررسی دوره ای جهانی حقوق بشر، فرصت منحصر به فردی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است تا دستاوردهای حقوق بشری خود را ارائه کند.

وی افزود: فرهنگ حقوق بشر یک بخش اصلی از میراث بشریت است و نیل به این هدف، مستلزم تعهد جمعی و اراده جهت گوش فرادادن و آموختن از یکدیگر، همکاری به جای تقابل، احترام به میراث فرهنگی متفاوت و نشان دادن تسامح و درک تفاوت های فرهنگی در جوامع بشری است.

معاون ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بیست و هشتم شورای حقوق بشر در اسفند 1393 موافقت خود را با پذیرش 189 توصیه به صورت کامل یا بخشی در دور دوم یو.پی.آر اعلام کرد، تصریح کرد: پذیرش این تعداد قابل توجه از توصیه ها، به طور وضوح حاکی از مسئولیت پذیری و تعهد جمهوری اسلامی ایران به ارتقاء و حمایت از حقوق بشر در سطح ملی و بین المللی است.

وی همچنین تاکید کرد که فرایند ارائه توصیه ها در مکانیسم یو پی آر نباید به ابزاری برای رقابت کاذب و بالابردن تعداد توصیه ها تبدیل شود، بلکه کشورها باید از این فرصت برای همکاری و تعامل و ظرفیت سازی استفاده کنند.

غریب آبادی در ادامه از تشکیل کمیته ملی یوپی.آر با مسئولیت ستاد حقوق بشر و با حضور نمایندگان دستگاه های ذی ربط خبر داد و نسخه ای از مجموعه تدوین شده تحت عنوان پیشرفت های حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در پرتو توصیه های یو.پی.آر را به دفتر یو پی آر ارائه کرد.

رییس دفتر یو پی آر نیز در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های ایران در مکانیسم یو پی آر، اظهار داشت: ایران در این فرایند نقشی محوری ایفاء می کند و دفتر کمیسر عالی از اقدامات ایران در این حوزه حمایت می کند.

خاطرنشان می شود، رییس هیات ایرانی همچنین با حضور در شورای حقوق بشر، گزارشی را از اهم اقدامات کشورمان در اجرای توصیه های پذیرفته شده در فرایند یو پی آر ارائه نمود و مواضع جمهوری اسلامی ایران را درخصوص این مکانیسم تشریح کرد.



 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *