تهیه پرونده ثبتی مراسم آیینی "چشم آرو" در فهرست آثار ملی ناملموس

18:20 - 23 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۸۵۷۸
پرونده ثبتی چشم آرو همزمان با جشن نوروزگاه از سوی دفتر ثبت اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تهیه و تدوین و به دفتر ثبت آثار کشور ارسال شد.
به گزارش گروه جامعه ،ابوالفضل مکرمی فر مسئول ستاد برگزاری طرح ملی نوروزگاه در خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: این مراسم آیینی از مراسم آیینی بسیار قدیمی می‌باشد است که در کهن‌ترین آثار مکتوب خراسان و از جمله اسرار نامه عطار از آن نام برده شده است.  
 
وی افزود: ثبت این پرونده پس از تایید در دفتر ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همزمان با برگزاری جشن نوروزگاه در مشهد اعلام و در فهرست آثار ملی قرار خواهد گرفت.  
 
به گفته مکرمی فر، مراسم چشم آرو از جمله مراسمی است که معمولاً مربوط در روزهای پایانی سال در روستاهای بژدن، گنبذ و سرمزار در شهرستان سبزوار از شهرهای استان خراسان رضوی برگزار می‌گردد.  
 
مکرمی فر اضافه کرد: زجمله مهم‌ترین بخش آیین این مراسم که در چهارشنبه پایانی سال برگزار می‌گردد، مرسوم است که بر روی کوزه و یا سبویی سفالین نقش آدمی را با چشم و رویی زیبا‌تر رسم می‌کنند و قسمت پشت که منقش نیست را با پارچه‌های رنگی می‌پوشانند و برای دفع چشم زخم درون آن سکه‌های سفید و سیاه می‌ریزند و در شب چهارشنبه سوری پیش از آتش بازی آن را از بام به کوچه می‌افکنند. چشم آرو در هم می‌شکند و و از سکه‌های سفید و سیاهش منتظران و گذرندگان برخوردار می‌شوند.  
 
وی خاطر نشان کرد: این مراسم امروزه در روستاهای بژدن و گنبذ و سرمزار به صورت خودجوش و مردمی برگزار می‌شود و همچنین توسط گروههایی ویژه به صورت نمایشی در مناسبت‌ها و جشن‌ها نیز به روی صحنه می‌رود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *