ضرورت بازنگری برخی از قوانین محیط زیست/ مجازات‌های جرائم محیط زیست بازدارنده نیست

20:19 - 17 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۵۸۸۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
الفت گفت: قانونی که امروز در محاکم به عنوان ابزار مجازات وجود دارد خیلی بازدارنده نیست و مجازات‌هایی که نسبت به مجرمان زیست محیطی اعمال می‌شود، بازدارندگی کامل را ندارد.
ضرورت بازنگری برخی از قوانین محیط زیست/اعلام آمادگی معاونت اجتماعی قوه قضائیه برای آموزش نهادهای مردمی حوزه محیط زیستبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه در اختتامیه همایش حقوق محیط زیست یا قدردانی از تلاش سازمان محیط زیست و مدیران این سازمان در پیشگیری از وقوع جرم در امر محیط زیست اظهار کرد: اصل 150 قانون اساسی مهم ترین میثاق ملی در موضوع محیط زیست است و براساس یک اصل مبنایی در حوزه اجرا و قانون و حوزه قضا مورد توجه قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در اصل 150 قانون اساسی نکاتی لحاظ شده است که در آینده باید مورد توجه هموطنان قرار گیرد، براساس این اصل حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و همه آحاد مردم چه حقیقی و چه حقوقی موکلف به حفظ محیط زیست هستند.

این مقام قضایی ادامه داد: نظر تدوین کنندگان قانون اساسی در واقع پرداختن به تدابیر و تصمیم های پیشگیرانه در حوزه محیط زیست بوده است. علاوه بر این در قوانین عادی نیز موضوع حفاظت از محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است.

الفت با بیان اینکه در حفظ محیط زیست پیشگیری مقدم بر امر مقابله است، افزود: قانونی که امروز در محاکم  به عنوان ابزار مجازات وجود دارد خیلی بازدارنده نیست و مجازات هایی که نسبت به مجرمین زیست محیطی اعمال می شود بازدارندگی کامل را ندارد و مجرم را از آسیب زدن به محیط زیست منصرف نمی کند.

معاون اجتماعی قوه قضاییه در ادامه در خصوص جرم های ارتکابی در حوزه محیط زیست گفت: در سال های اخیر برخوردهای جدی تر با مجرمان انجام شده است و کار با جدیت دنبال می شود و باید سازمان محیط زیست در امر پیشگیری تلاش بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه از آغاز فعالیت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تاکنون، فعالیت های خوبی در خصوص امر پیشگیری صورت گرفته و نتایج خوبی هم در سراسر کشور به دست آمده و از اثر بخشی مطلوبی برخوردار بوده است.

الفت از مسئولان سازمان محیط زیست خواست که با استفاده از امکانات خوبی که در اختیار دارند و نیروهای توانمندی که در این سازمان مشغول هستند، موضوع پیشگیری را سرلوحه کار سازمان محیط زیست قرار دهند که قطعا ما را در سطح کشور به اهداف پیشگیرانه خود  برساند.

معاون اجتماعی قوه قضائیه با تاکید بر دقت مضاعف به بحث پیشگیری رشد مدار، گفت:اگر در امر آموزش کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری کنیم و بین آنها و طبیعت رابطه عاطفی مناسبی برقرار کنیم در نسل های بعدی بهترین برداشت را در خصوص حفظ محیط زیست خواهیم داشت.

الفت اظهار کرد: ما این آمادگی را داریم که از نهادهای مردمی که با محیط زیست همکاری می کنند، حمایت قضایی و سازمانی صورت دهیم و آن‌ها را در امر آموزش و توانمندسازی یاری کنیم تا برنامه‌های پیشگیرانه در حوزه حفاظت از محیط زیست به نحو شایسته صورت گیرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *