۸۵ درصد بیماری های قلبی قابل پیشگیری است

5:30 - 14 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۳۸۸۲
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تاکید کرد: در حدود ۸۵ درصد بیماری های قلبی عروقی قابل پیشگیری هستند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، دکتر رضا ملک زاده در حاشیه مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران با اشاره به حضور حدود ۱۵۰۰ متخصص قلب و بیش از ۳۰۰ جراح قلب در کشور، گفت: در حال حاضر خدمات درمانی در کشورمان برای بیماران قلبی جزو بالاترین استانداردهای دنیا است و حدود ۸۵ درصد بیماری های قلبی عروقی قابل پیشگیری هستند.

وی در ادامه با تاکید بر نقش پیشگیری در عدم ابتلا به بیماری های قلبی و یا به تعویق افتادن ابتلا به این نوع بیماری ها، افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری و نبود برنامه ریزی دقیق در خصوص پیشگیری، در حال حاضر در وزارت بهداشت طرحی تحت عنوان طرح تحول بهداشت در دست اجرا دارد.

این فوق تخصص گوارش از وجود حدود ۳۵ درصد مردم ایران در معرض عوامل خطر و ابتلای به سکته های مغزی و قلبی بی علامت و بدون اطلاع خود خبر داد و اضافه کرد: این افراد معمولا با یک سکته قلبی متوجه بیماری خود شده، در حالی اگر قبل از بروز این بیماری ها توسط پزشک شناسایی شوند علاوه بر دریافت توصیه هایی برای تغییر شیوه زندگی قرص هایی نیز برای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی تجویز می شود.

وی با اشاره به تولید قرص پلی پیل در ایران به عنوان یکی از اولین کشورهای تولید کننده این دارو در دنیا و عرضه آن به تمامی داروخانه ها از سال آینده بر اساس تصویب سازمان غذا و دارو، تصریح کرد: تحقیق روی این قرص ترکیبی در کشور ما حدود ۱۰ سال انجام شده است و بیماران مبتلا به فشار خون، چربی خون و... می توانند به جای مصرف چند قرص در روز، این دارو بر اساس نوع بیمار تجویز می شود. 

ملک زاده با بیان اینکه سالانه حدود ۵۰۰ هزار ایرانی دچار سکته قلبی و مغزی می شوند که از این تعداد حدود ۱۶۰ هزار نفر جان خود را از دست می دهند، اذعان داشت: ما در مقوله پیشگیری هنوز عقب هستیم و اقدامات جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی گفت: بیماری های واگیر که در گذشته شیوع بالایی داشته اند، امروزه با توجه به پیشگیری آنها توسط واکسن جای خود را به بیماری های مزمن و غیرعفونی داده و با توجه به افزایش امید به زندگی در جامعه، شیوع بیماری های مزمن و به خصوص قلبی عروقی زیاد شده و در حال حاضر نیاز به اقدامات پیشگیرانه جدی در این خصوص داریم.


/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *