مناسبات اقتصادی ایران و غنا باید به سطح روابط سیاسی برسد

12:15 - 26 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۵۶۲۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : خواستار گسترش روابط اقتصادی ایران و غنا در تمامی زمینه های صنعتی و معدنی شد .
به گزارش ؛ محمدرضا نعمت زاده در نشست مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و غنا که با حضور هیات عالیرتبه این کشور و اقای جان درامانی ماهاما رئیس جمهوری غنا در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد ،گفت:باتوجه به ظرفیت های بالفعل و بالقوه ایران و غنا در حوزه های مختلف طبیعی ، معدنی ، صنعتی ، انرژی ضروری است همکاری های دوکشور در تمام بخش های اقتصادی و تجاری همپای روابط سیاسی گسترش یابد.
 
 وی افزود : ایران با حدود 80 میلیون جمعیت و جمعیت 300 میلیونی کشورهای پیرامونی همچنین ذخایر طبیعی و معدنی بی شمار از جمله ذخایر هیدروکربوری که مهم ترین و بزرگترین منابع معدنی کشور است از موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری و توسعه همکاری برخوردار است.
وی گفت : ایران باتوجه به سابقه 100 ساله در صنعت نفت ، فعالیت در بخش های مهندسی و طراحی و ساخت تجهیزات مرتبط با صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می تواند همکار خوبی برای غنا و حضور در بازار افریقا باشد.
 
نعمت زاده افزود : ما همچنین در صنایع ای سی تی ، بایو ، نانو ، داروسازی ، ساخت تجهیزات پزشکی ، غذایی ، شیمیایی ، ساختمان ، نساجی و بسیاری از حوزه های از توانمندی های خوبی برخورداریم و علاوه بر خودکفایی و تامین نیاز داخلی بخشی از تولیدات را به کشورهای منطقه و جهان صادر می کنیم.
 
وی با اشاره به علاقه مندی کشورمان برای همکاری با غنا در بخش کشاورزی گفت : برخی از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه صنایع غذایی علاقه مند به حضور در بازار غنا و انجام سرمایه گذاری بویژه در بخش کاکائو هستند.
 
نعمت زاده افزود : ما همچنین فرصت خوبی برای همکاری در بخش معدن داریم و در صنایع کوچک و متوسط هم با توجه به ظرفیت های طراحی و ساخت واحد صنعتی می توانیم شریک و همکار خوبی برای شما باشیم.
 
وی گفت : در صنعت پتروشیمی از ظرفیت های خوبی برخورداریم و ما علاوه بر تامین نیازهای شما به مواد پلیمری و کودشیمیایی ، باتوجه به وجود ذخایر گاز در غنا می توانیم واحدهای کودشیمیایی و پتروشیمی برای شما احداث کنیم.
 
نعمت زاده با اشاره به توانمندی های کشور در بخش بهداشت و سلامت ، تولید دارو و اموزش نیروی انسانی از امادگی لازم برای همکاری برخورداریم ، افزود : هم اکنون بیش از 95 درصد از نیازهای پزشکی ما در داخل کشور تولید می شود و حتی داروهای ضد سرطان را در داخل تولید و به بازارهای منطقه صادر می کنیم.
 
وی گفت : موفق شدیم به طور تقریبی 100درصد جمعیت کشور را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و در این دولت 11 میلیون نفر از جمعیت فاقد بیمه تحت پوشش بیمه سلامت درامدند.
 
نعمت زاده افزود : برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری پیش از هر اقدامی نیازمند برقرار ارتباطات بانکی هستیم چرا که روابط بانکی نخستین گام برای ایجاد زیرساخت هاست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *