رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روزانه 20 دقيقه از باجه های تلفن همگانی استفاده می شود

7:00 - 29 اسفند 1394
کد خبر: ۱۳۰۲۴۷
هنوز خاطره صف های طولانی برای تلفن های عمومی در ذهن اغلب ما زنده است با اين وجود طی سال های اخير ميزان استفاده از کيوسک های تلفن عمومی و تعداد آنها به طور دائم در حال کاهش بوده است. این گزارش در شرکت مخابرات ایران منتشر شده و ما به جهت اهمیت موضوع ، آن را بازنشر می کنیم.
روزانه 20 دقيقه از باجه هاي تلفن همگاني استفاده مي شودبه گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، هنوز خاطره صف هاي طولانی برای تلفن های عمومی در ذهن اغلب ما زنده است با اين وجود طی سال های اخير ميزان استفاده از کيوسک های تلفن عمومی و تعداد آنها به طور دائم در حال کاهش بوده است.

 مديرعامل مخابرات استان تهران اخيرا اينگونه اعلام کرده که هزينه نگهداری يک خط تلفن همگانی، 31 هزار و 900 تومان و درآمد ماهانه حاصله حدود 22 هزار تومان است.

اين صحبت های عليرضا صيدی در شرايطی صورت گرفته که در آخرين آمارهايی که حدود 15 ماه پيش در اين زمينه ارائه شد ميانگين درآمد ماهانه هر باجه حدود 33 هزار تومان و هزينه نگهداری آن حدود 30 هزار تومان عنوان شده بود.

حال در مدت زمانی نه چندان طولانی، در استفاده اندک مردم از تلفن های همگانی هم افتی قابل توجه ايجاد شده و با گسترش دسترسی مردم به تلفن همراه و اين اواخر اينترنت پهن باند موبايل بازار تلفن های همگانی از رونق افتاده است.

روزانه 20 دقيقه از کيوسک های تلفن استفاده می شود.

معاون فنی و مهندسی مخابرات استان تهران اسفند ماه سال 1392 در اين باره گفت: تلفن های همگانی و ميزان گستردگی آنها در شهر تهران طی سال های گذشته با نوعی روند کاهش مواجه بوده که البته اين مساله امری عادی و طبيعی تلقی می شود و در دنيا هم روند به همين گونه است چراکه با روی کار آمدن تلفن همراه و گسترش ضريب نفوذ آن ديگر تمايل چندانی برای استفاده از تلفن های عمومی باقی نمی ماند.

رضا خليلی در عين حال اينگونه عنوان کرد که با وجود کاهشی که در تعداد تلفن های عمومی صورت گرفته، هم چنان تهران از نظر تعداد تلفن های عمومی ضريب نفوذی بالاتر از حد استاندارد جهان دارد چراکه اکنون استاندارد جهانی در اين زمينه يک تلفن به ازای هر 1000 نفر است که اين آمار در ايران حدود 3.5 است. وی همچنين يادآور شد: در حال حاضر در استان تهران 36 هزار و 500 دستگاه تلفن عمومی وجود دارد که اين رقم طی سال های گذشته کاهش چشم گيری پيدا نکرده و در نهايت سالانه حدود 10 درصد کاهش داشته است.

 معاون فنی و مهندسی مخابرات استان تهران در پاسخ به اين سوال که در اين ميان کيوسک هايی که از سطح شهر جمع آوري شده به چه سرنوشتی دچار شده اند، توضيح داد: ما برای تامين تلفن های عمومی در سطح شهر با دو شرکت پيمانکار قرار داد داشتيم درواقع از ميان 36 هزار تلفنی که در سطح تهران وجود دارد، 25 هزار دستگاه از آن در مالکيت مخابرات بود و 11 هزار تلفن را پيمانکاران و به طور مشارکتی تامين کرده بودند. مدتی پيش يکی از اين پيمانکاران حذف شد و به اين ترتيب برخی از اين تلفن ها از سطح شهر جمع آوری شد.

 خليلی در ارتباط با تلاشهایی که در کشورهای مختلف دنيا در زمينه گسترش استفاده از تلفن های عمومی صورت می گيرد اظهار کرد: يکی از مباحث مهمی که در ارتباط با تلفن های همگانی مورد توجه قرار می گيرد، بحث سوددهی آنهاست اکنون از همان تعداد تلفنی که در سطح شهر تهران قرار گرفته طبق آمار روزانه تنها 20 دقيقه استفاده می شود که اين آمار، آمار ميانگين است و برخی از اين دستگاه ها حتی براي چند روز يکبار هم استفاده نمی شود. بيش از 1000 دستگاه مولتی مديا در تهران به گفته او در چنين شرايطی اگر ما هزينه های نگهداری را هم در نظر بگيريم طبيعی است که به اين نتيجه برسيم که با توجه به بالاتر بودن تعداد اين کيوسک ها از حد استاندارد جهانی منطقی است اگر برخي از آنها را حذف کنيم.

 وی ادامه داد: با اين وجود ما تاکنون تعداد اين کيوسک ها را خيلی کاهش نداده ايم تا مردم بتوانند به طور راحت دسترسی داشته باشند به همين دليل اکنون با دو تا سه دقيقه پياده روی شما مي توانيد در هر نقطه از شهر به يک کيوسک تلفن دسترسی داشته باشيد.

او درباره با اين موضوع که آيا در ايران قرار نيست مانند ساير کشور ها سراغ تکنولوژی های جديد تری که در اين حوزه وجود دارد برويم، اظهار کرد: در حال حاضر 1100 دستگاه از تلفن های عموم سطح شهر حالت مولتی مديا دارند و علاوه بر تلفن می توان از آنها براي دسترسی به اينترنت نيز استفاده کرد.

 البته با توجه به ويژگی های اين دستگاه ها سعی شده است آنها بيشتر در اماکن سربسته عمومی قرار گيرند تا دچار مشکلات و تخريب نشوند.

خليلی در بخش پايانی صحبت های خود يادآور شد: با وجود تمام اين تفاسير طی سال های آتی در تعداد کيوسک های تلفن همگانی کاهشی اساسی رخ نخواهد داد و شايد نهايتا سالی 2000 دستگاه از آنها کم شود و همچنان عزمی جدی برای کاهش تعداد کيوسک های عمومی وجود ندارد.

 اما در دوره ای هم سخنگوی شرکت مخابرات ايران از احتمال استفاده از کيوسک های تلفن عمومی براي وای فای خبر داد.

داود زارعيان در اين باره اظهار کرد: استفاده از تلفن های همگانی در حال حاضر در کشور به حداقل رسيده و بر همين اساس طی سالهای گذشته هر سال تعدادی از اين کيوسک ها از سطح شهرها جمع آوری شده است اما شرکت مخابرات ايران در اين باره به اين نتيجه گيری رسيده که اين کيوسک ها حفظ شوند و در نهايت در کاربری آن ها تغييراتی ايجاد شود.

او با بيان اين که در حال حاضر در سطح کشور بيش از 167 هزار کيوسک تلفن عمومی فعال است، ادامه داد: اگرچه روند توسعه کيوسک های تلفن عمومی کم شده اما تعداد آن ها طی يک سال گذشته کاهشی پيدا نکرده است و براساس کاربری های جديدی که قرار است براي آنها تعريف شود سياست فعلی مخابرات حفظ اين کيوسک ها محسوب مي شود.

زارعيان ادامه داد: يکي از کاربری هايی که احتمال دارد در آينده براي اين کيوسک ها مورد توجه قرار گيرد استفاده از کيوسک های تلفن عمومی براي توسعه وای فای شهری خواهد بود.

مصائب دسترسی به کارت های تلفن اما در ارتباط با تلفن های عمومی نکته ديگری نيز وجود دارد و آنهم دشواری مردم در دسترسی به کارتهای تلفن است. طی سالهای گذشته کارتهای تلفن عمومی با مبلغی بالای 2000 تومان در اکثر باجه های روزنامه فروشی و گاهی  حتی سوپرمارکتهای سطح شهر موجود بوده و به راحتي در دسترس مردم قرار می گرفت اما بيش از يک سال است که به بهانه های مختلف بر سر راه دسترسی مردم به اين کارتها موانع متعددی قرار گرفته و عرضه اين کارتها به مبالغ بالای 5000 تومان و مراکز مخابراتی محدود شده است.

معاون تجاری مخابرات استان تهران در خصوص اين موضوع از برنامه مخابرات براي افزايش واگذاری کارتهاي تلفن در سال جاری خبر داده و اظهار کرد: البته بسياری از کيوسک ها از ارائه اين کارتها استقبال نمی کنند.

محمدرضا بيدخام در عين حال گفت: در حال حاضر در سطح استان تهران حدود 31 هزار تلفن همگانی داريم که البته اين رقم پيش از اين 32 هزار دستگاه بود و به دليل عدم استقبال مردم از تلفنهای همگانی تا حدی تعداد اين تلفن ها کاهش يافته است. 

اما معاون تجاری مخابرات استان تهران در پاسخ به اين سوال که حتی براي افرادی که قصد استفاده از اين کيوسکها را دارند دسترسی به کارت تلفن امری دشوار است، توضيح داد: اکنون کارتهای تلفن 5000 تومانی در تمام مراکز مخابراتی توزيع می شوند و برنامه ما آن است که در سال جاری تعداد و واگذاری کارتهای تلفن را گسترش دهيم اما با اين وجود همچنان بسياری از کيوسکهای روزنامه فروشی که اقدام به فروش کارتهای تلفن می کردند به دليل استقبال کم مردم، تمايل چندانی به فروش اين کارتها ندارند.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *