خبرنگاران در "افغانستان" مورد تهدید داعش قرار دارند

18:00 - 12 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۹۱۰۲
رییس انجمن روزنامه نگاران آزاد افغانستان اعلام کرد که داعش بر مناطق مختلف استان ننگرهار تسلط دارد و خبرنگاران از ناحیه این گروه تروریستی به گونه ای مورد تهدید قرار گرفته اند که نمی توانند محل کار ثابتی داشته باشند و دائم باید محل استقرار خود را تغییر دهند.
خبرنگاران در به گزارش سرویس بین الملل "رحیم الله سمندر" روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: عناصر داعش از طریق رادیو و یا ارسال پیام شخصی به خبرنگاران، آنان را مورد تهدید قرار می دهند و دولت باید برای امنیت خبرنگاران در استان های مختلف تدابیری اتخاذ کند.

وی افزود: خبرنگاران بخاطر تامین امنیت جانی خود ناچارند مرتب جای خود را عوض کنند و دو شب پیاپی نمی توانند یک جا بخوابند و یا دفتر کار مشخص و شناخته شده داشته باشند.

وی گفت: بیش از 50 درصد خبرنگاران افغان به علت مشکلات امنیتی، ننگرهار را ترک کرده اند و در کابل سکونت گزیده اند.

رئیس انجمن روزنامه نگاران آزاد افغانستان خاطرنشان کرد که خود وی نیز با دریافت پیام های مکتوب از سوی عناصر گروه داعش مورد تهدید قرار گرفته و در صورتی که خبرنگاران بخواهند می تواند آن را در معرض دید آنان قرار دهد.

سمندر افزود که وی این موضوع را با فرمانده پلیس ننگرهار نیز در میان گذاشته و پاسخ شنیده است که پلیس نمی تواند امنیت جان تمامی خبرنگاران را تامین کند.

«زبیر خاکسار» خبرنگار و مشاور فرهنگی استاندار ننگرهار شامگاه جمعه هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و تاکنون هیچ فرد و یا گروهی مسئولیت مرگ وی را نپذیرفته است.

رئیس انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان که در نشست خبری "سید ظفر هاشمی" معاون سخنگوی رئیس جمهوری این کشور، این مطالب را مطرح می کرد، از وی خواست تا این مشکلات را با «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در میان بگذارد تا برای تامین امنیت خبرنگاران چاره ای اندیشیده شود.

سمندر افزود: اسنادی را از وضعیت خبرنگاران در استان ننگرهار در اختیار دارد که این اسناد به گفته وی می تواند دولت را در رسیدگی به این مشکلات کمک کند.

رئیس انجمن روزنامه نگاران در عین حال از فرمان جدید رئیس جمهوری برای رسیدگی به مشکلات خبرنگاران استقبال کرد و گفت که این فرمان کمک زیادی به خبرنگاران می کند، اما باید ساز و کاری برای تامین امنیت آنان نیز پیش بینی شود.

فرمان جدید رئیس جمهوری افغانستان برای گردش آزاد اطلاعات شامل تمامی موارد مبتلا به خبرنگاران از جمله امنیت آنان است. اشرف غنی در این فرمان از از نهادها و اتحادیه های خبری خواسته است تا پیشنهادهای خود را برای تامین امنیت حبرنگاران و سایر مشکلات خود ارایه دهند.

استان ننگرهار واقع در شرق افغانستان و همجوار با پاکستان یکی از مراکز اصلی فعالیت گروه تروریستی داعش است و این گروه از یک ماه قبل با راه اندازی رادیویی موسوم به «صدای خلافت»، بر تحرکات خود در برخی از مناطق این استان افزوده است.

حدود سه هفته قبل نیروهای مسلح غیرنظامی که برخی منابع افغان آنان را وابسته به «ظاهر قدیر» نایب رئیس مجلس نمایندگان افغانستان دانسته اند، برای انتقام از کشته شدن 4 تن از نیروهای خود به دست داعش، پنج تن از آنان را دستگیر و سربریدند و سرهای بریده شده را در جاده اصلی شهر به نمایش گذاشتند.

پس از این اقدام مسئولان محلی و ملی از این کار نیروهای مسلح غیر نظامی انتقاد کردند و «قدمشاه شهیم» فرمانده ارتش افغانستان با سفر به این استان، از ارتش خواست تا اجازه فعالیت به نیروهای مسلح غیرمسئول داده نشود. زیرا به گفته وی، آسیب های ناشی از اقدام های غیرقانونی زیان بارتر خواهد بود و به جنگ های فرقه ای دامن خواهد زد.

پس از سفر فرمانده کل ارتش افغانستان به شهرستان «اچین» ننگرهار، سرکوب عناصر داعش در این استان شدت یافته و وی تاکید کرده است که عملیات سرکوب عناصر داعش تا نابودی این گروه در چند منطقه ننگرهار ادامه خواهد یافت.

با این حال منابع افغان می گویند که عناصر گروه تروریستی داعش به دنبال جذب نیرو از میان جنگجویان طالبان هستند و پس از قوت گرفتن حضور طالبان در گفت و گوهای صلح با دولت افغانستان، آنان تلاش می کنند تا افراد طالبان را به عضویت گروه خود درآورند.

این در حالی است که فرماندهان گروه تروریستی داعش کاملا طالبان را رد می کنند و در تازه ترین ادعاهای خود مطرح کرده اند که طالبان یک گروه ملی گراست و تنها برخی از مناطق افغانستان را در کنترل خود دارد و بر اساس سنت های قبایلی رفتار می کنند و مشروعیت جهانی ندارند.

گروه طالبان و داعش تاکنون چند بار در ننگرهار درگیر شدند و تلفات سنگینی را به طرف مقابل وارد کرده اند.
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *