شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستگذار فرهنگ انقلاب در عرصه پر تلاطم جهانی

20:50 - 10 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۸۴۵۴
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
وظیفه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستگذاری کلان و تهیه اسناد بالادستی در حوزه علم و فرهنگ است و به عنوان یک قرارگاه راهبردی می­‌بایست مدیریت کلان و جامع یکی از پیچیده‌­ترین و در عین حال مشکل ترین حوزه­‌ها را عهده‌­دار شود.
شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستگذار فرهنگ انقلاب در عرصه پر تلاطم جهانیبه گزارش گروه سیاسی ، سردار سرتیپ بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در یادداشتی به بررسی اهمیت و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مدیریت کلان علم و فرهنگ کشور پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

مدیریت کلان علم و فرهنگ یکی از پیچیده­‌ترین موضوعات دنیای معاصر بوده و به صورت بخشی از دغدغه­‌های رهبران و اندیشمندان جوامع خودنمایی می­کند.

این پیچیدگی­‌ها نه تنها ناشی از نقش ذاتی این دو حوزه مهم یعنی علم و فرهنگ در حیات بشری است بلکه به نقش آن­ها در تار و پود بقیه­ عرصه­‌ها نظیر سیاست، اقتصاد، امنیت، و حتی محیط زیست برمی­گردد به نحوی که به عنوان مولفه­‌های ساختاری و زمینه‌­ای تاثیرات خود را در اغلب حوزه‌ها بر جا می­‌گذارند.

علاوه بر این، به دلیل مشخص شدن اهمیت بیش از پیش این دو حوزه در مناسبات قدرت، آن­ها به عنوان یک مولفه تاثیرگذار وارد عرصه رقابت­‌های منطقه­‌ای و بین­ ا‌لمللی شده و نقش مهمی را به عهده گرفته­‌اند.

خلق واژه‌هایی چون تهاجم فرهنگی، جنگ نرم، عملیات روانی و... نشان از این حقیقت تلخ دارد که امروز علم و فرهنگ در مسیر دست­‌اندازی دست­‌های ناپاک قرار گرفته و مدیریت آن در یک محیط رقابتی و تعارض‌­آمیز رقم می­خورد.

در چنین محیطی، مدیریت کلان علم و فرهنگ پیچیدگی‌­های خاص خود را داشته و تا حدی روش‌های پیشین ناکارآمد محسوب می­‌گردند.

با درک چنین ویژگی­‌هایی، رهبر خردمند و بنیان­گذار فهیم جمهوری اسلامی ایران، از همان آغاز توجه ویژه­‌ای به موضوع علم و فرهنگ داشته و انقلاب اسلامی را ماهیتا یک انقلاب فرهنگی محسوب می­‌نمودند. به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از اولین نهادهای این حکومت الهی پا به عرصه وجود می­‌گذارد و در مسیر رشد و تعالی منشاء خدماتی می­‌گردد که معمار کبیر انقلاب و جانشین آگاه و بصیر او برای آن ترسیم نموده­‌اند.

این شورا دارای ساختاری فراقوه­‌ای بوده و فارغ از تقسیم­‌بندی­‌های اداری معمول در بین قوای سه­‌گانه، وظایف و ماموریت­‌های خود را انجام می­‌دهد.

نگاهی به تدابیر و فرمایشات مقام معظم رهبری نشان می­‌دهد وظیفه اصلی این شورا سیاستگذاری کلان و تهیه اسناد بالادستی در حوزه علم و فرهنگ است و به عنوان یک قرارگاه راهبردی می­‌بایست مدیریت کلان و جامع یکی از پیچیده‌­ترین و در عین حال مشکل ترین حوزه­‌ها را عهده‌­دار گردد.

مطالعه عملکرد گذشته این شورا حاکی از آن است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو سطح کلان و اختصاصی سیاست­‌ها و همچنین شیوه­‌های اجرایی یک تصمیم راهبردی را در قالب اسناد بالادستی تدوین و جهت اجرا به بخش­های مختلف حاکمیتی ابلاغ می­‌نماید و این سیاست‌­ها مبنایی برای قانون­گذاری و یا اجرا ترسیم و مسیر آینده برنامه‌­های علمی و فرهنگی کشور را در یک محیط رقابتی و پرچالش روشن می­‌سازد.

با چنین دیدگاهی می­توان نتیجه گرفت، در جهانی که موضوع علم و فرهنگ از موضوعات اصلی مناقشه­‌آمیز آن محسوب می­‌گردد، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد انقلابی مسئولیت هدایت ستادی آن را در یک محیط کاملا رقابتی و تعارض‌­آمیز به عهده دارد.

در این محیط پرمناقشه انواع فرهنگ‌ها و یا به قول برخی نویسندگان غربی، تمدن­‌های مختلف غربی و شرقی در جنگی آشکار و پنهان با نتایجی وحشتناک مشغول مقابله و دست­‌اندازی به قلمروهای فرهنگی یکدیگر می‌باشند.

در پایان ذکر بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 23 دی ماه 1390 روشن­گر حقایق بیشتری در این زمینه می­‌باشد، آن جا که می­‌فرمایند: در عرصه تهاجم پیچیده و فراگیر فرهنگِ جبهه استکبار برضد نظام اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی همچون یک قرارگاه اصلی، وظیفه سیاستگذاری راهبردی و هدایت دستگاه‌ها و مراکز تأثیرگذار فرهنگی و بخش‌های اجرایی را برعهده دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *