رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کاهش 17 درصدی ثبت پرونده‌ها / صدور چک بلامحل بیشترین آمار پرونده‌های قضایی

10:17 - 09 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۷۸۸۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
توکلی از کاهش 17 درصدی ثبت پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب خاتم در 10 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این شهرستان خبر داد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری استان یزد، ابوالفضل توکلی با اشاره به کاهش 17 درصدی ثبت پرونده ها در دادسرا افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون 1490 فقره پرونده ثبت شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 1790 فقره بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب خاتم با اشاره به کاهش ثبت 300 فقره پرونده در دادسرای خاتم بیان کرد: نحوه کار دادسرا در سیستم قضایی کشور به این شکل است که پس از ثبت پرونده و رسیدگی قضایی اگر جرمی احراز نشود و یا شاکی رضایت خود را اعلام نماید پرونده در دادسرا مختومه می شود ولی در مواردی که اتهام متهم اثبات شود پرونده جهت صدور حکم به دادگاه کیفری ارسال می شود.

این مقام قضایی از بزه صدور چک بلا محل به عنوان بیشترین پرونده ورودی به دادسرای شهرستان نام برد و افزود: از ابتدای سال تاکنون 240فقره پرونده در این خصوص تشکیل شده و بعد از آن جرائم مربوط به مواد مخدر از قبیل قاچاق ، حمل ، فروش و نگهداری و استعمال با 180 فقره پرونده و سرقت ، ضرب و جرح عمدی و توهین از جمله جرایم پر تکرار بوده است.

وی اظهارکرد: طبق آمار ارائه شده از ناحیه بازداشتگاه شهرستان خاتم حدود 50 درصد متهمان در زمینه جرایم مرتبط با مواد مخدر غیر بومی هستند.

توکلی بیان کرد: اگر چه اولین جرم شهرستان صدور چک بلامحل است ولی خوشبختانه حدود 50 درصد از پرونده های تشکیل شده در این خصوص به صلح انجامیده که با رضایت شاکی پرونده با قرار موقوفی تعقیب مختومه شده است.

وی در ادامه به رشد تصافات اشاره کرد و یادآور شد: فرهنگ سازی از عوامل مهم در کاهش تصادفات است ، البته با نظارت بیشتر از سوی پلیس راه و پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین رعایت قوانین و مقررات از سوی رانندگان می توانیم شاهد کاهش جرائم در این زمینه باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب خاتم اضافه کرد: این شهرستان از بعد امنیت نسبت به سایر شهرستان های استان در جایگاه مناسبی قرار دارد و پرونده های مرتبط با مواد مخدر و سرقت های ارتکابی از سوی افراد بومی شهرستان به صورت خرد بوده و هیچگونه سرقت سریالی و سازمان یافته در شهرستان نداشته ایم.

 توکلی در تشریح اقداماتی که در دادسرا در بعد مسائل امنیتی انجام می گیرد به طرد و اخراج اتباع بیگانه و کنترل و ساماندهی افراد غیر بومی در شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان خاتم از منظر حضور و اقامت اتباع بیگانه منطقه ممنوعه می باشد طرد اتباع بیگانه از سوی نیروی انتظامی انجام می گیرد.

وی بیان کرد: طرد اتباع خارجی و ساماندهی افراد غیر بومی علاوه بر جلوگیری از زشت شدن چهره شهر، مسائل و آسیب های اجتماعی و امنیتی که می توانند در این زمینه ایجاد شود را کاهش خواهد داد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سالجاری سه فقره قتل در خاتم رخ داده است که در هر سه مورد اتباع بیگانه و افراد غیربومی نقش اساسی و کلیدی داشتند که در همین راستا در شورای تامین شهرستان طرح هایی جهت کنترل و ساماندهی افراد غیر بومی تهیه شده و جهت اجرا در حال بررسی است.

وی با توجه به افزایش جرائم فضای مجازی بیان کرد: خانواده ها بایستی با توجه به گسترده شدن فضای مجازی و توجه به اینکه فضای مجازی هم یک فرصت است و هم یک تهدید، کنترل بیشتری بر دانش آموزان و فرزندان خود داشته باشند تا دانش آموزان در این زمینه از این امکاناتی که در اختیار دارند استفاده های نادرست نداشته باشند و از آسیب های اجتماعی احتمالی جلوگیری شود.

توکلی به بحث کمبود نیروی انسانی در دادگستری خاتم اشاره کرد و افزود: جهت خدمات رسانی بیشتر و بهتر به مردم لزوم افزایش نیروی انسانی کاملا محسوس است.

وی در بحث سرقت یادآور شد: مردم بایستی در این زمینه دقت بیشتری در حفظ اموالشان داشته باشند و تاحد امکان از نگهداری وجه نقد و طلاجات در منزل خودداری نمایند و یا اگر در خانه نگهداری می کنند در بین سایرین عنوان ننمایند تا سارقان انگیزه سرقت پیدا نکنند.

وی ادامه داد: شهروندان اگر وسیله نقلیه خود را بیرون از منزل نگهداری می کنند حتما نکات حفاظتی را رعایت نمایند، اصناف و مغازه دارها نیز از دوربین های باکیفیت استفاده کنند که در موقع لزوم بتوان به خوبی از آنها استفاده کرد. همچنین همشهریان گرامی مراقب سارقان و کلاهبرداران اینترنتی باشند و به تماس های مشکوک تلفنی که از آنها میخواهد به دستگاههای خود پرداز بانک ها مراجعه کنند و طبق گفته آنها عمل کنند پاسخگو نباشند چرا که از این طریق سارقان به حساب شما دسترسی پیدا می کنند.

 توکلی در پایان افزود: شهروندان هر کجا با یک مورد مشکوک مواجه شدند حتما با نیروی انتظامی تماس حاصل کرده و گزارش دهند شاید اعلام یک خبر مشکوک از وقوع یک جرم جلوگیری نماید.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *