5 هزار از 80 هزار کالا و خدمت در کشور زیر پوشش استاندارد است

12:00 - 08 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۷۶۰۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
حدود 5 هزار از 80 هزار کالا و خدمت در کشور زیر پوشش استاندارد است.
به  گزارش ، جهانبخش سنجابی سنجابی دبیر ستاد تحول نظام استاندارد سازی سازمان ملی استاندارد ایران در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: در 90 سالی که از فعالیت سازمان ملی استاندارد می گذرد توانسته ایم یک شانزدهم کالاها و خدمات را زیر پوشش استاندارد ببریم و با این روند نمی توانیم نظام استاندارد جامع را در کشور مستقر کنیم .  
 
وی افزود: رویکرد سازمان در دوره جدید استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و همچنین واحدهای تولیدی و توزیعی است تا تدوین و تولید کالاها و خدمات استاندارد با روشهای اظهارنامه ای و در ساختاری رقابتی انجام شود.  
 
سنجابی گفت: استفاده از توانمندی های بخش خصوصی در قالب آزمایشگاهی همکار و نظامهای تولیدی و صنفی در اولویت است و باید به جایی برسیم که خود اصناف توسعه استاندارد را بعنوان یکی از شاخص های رقابتی توسعه دهد.  
 
وی افزود: 9 قطب تولید استاندارد در کشور ایجاد خواهد شد که یک قطب در آذربایجان شرقی فعال شده است.  
 
سنجابی گفت: رویکرد جهانی هم از استانداردهای اجباری فراتر رفته است و همه تلاش می کنند ضمن رعایت شاخص های بهداشت و سلامت ، بهترین کیفیت را برای جذب مشتری و موفقیت در رقابت با دیگر تولید کنندگان و عرضه کنندگان تقدیم مصرف کنندگان بکنند.  
 
وی افزود: رویکرد دیگر جهانی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در ابعاد متنوع و مختلف است و در کشور ما هم باید این موضوع نهادینه شود در آن صورت تولید کنندگان کالا و عرضه کنندگان خدمات مجبور خواهند شد  استانداردها را برای حفظ مشتریان و بقای خود و همچنین پیشرفت در عرصه های ملی و بین المللی رعایت کنند.
 
دبیر ستاد تحول نظام استاندارد سازی سازمان ملی استاندارد ایران  همچنین از تدوین و اجرای "سند جامع و نقشه راه تحول نظام استانداردسازی" خبر داد و گفت : استاندارد هرگز کف کیفیت نیست بلکه کف مطلوبیت است و گاهی هم کیفیت حداکثری است و به شکوفایی اقتصاد کشور کمک می کند.
 
سنجابی اظهار داشت : این نقشه راه "تحول نظام استانداردسازی کشور" در اجرای موضوع بند 30 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ، ابلاغی مقام معظم رهبری است که مسیر و اهداف آتی نظام استانداردسازی کشور را برای کمک به پویایی و بالندگی نظام اقتصادی کشور  تعیین کرده است.
 
وی مشارکت مردم را بهترین راه برای گسترش فرهنگ استاندارد دانست و گفت : سامانه پیامکی سازمان ملی استاندارد ایران،این امکان را برای مردم فراهم آورده که از وضع اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد محصولات مختلف، مطلع شوند.
 
سنجابی گفت: شهروندان می توانند با ارسال کد ده رقمی شماره پروانه استاندارد درج شده بر روی کالاها و فرآورده ها به سامانه پیامک 10001517 از زمان اعتبار پروانه و مشخصات دیگر کالا اگاه شوند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *