سخنگوی سازمان انرژی اتمی: تعداد زیادی از بازرسان آژانس چند روز گذشته وارد ایران شدند/ تزریق سیمان به کالندریا راکتور اراک در چند روز آینده

16:55 - 22 دی 1394
کد خبر: ۱۲۱۰۱۲
دسته بندی: سیاست
بهروز کمالوندی گفت: بخشی از کار و مقدمات را شروع کردیم اما زمانی کار را به انتها می رسانیم که کارهای دیگر هم انجام شود، خیلی سریع و شدید در حال انجام کارها هستیم و تعداد زیادی از بازرسان آژانس نیز در قالب گروههای مختلف وارد کشورمان شده اند و ظرف روزهای آینده امیدواریم کار را به سرانجام برسانیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی: تعداد زیادی از بازرسان آژانس چند روز گذشته وارد ایران شدند/ 5060 سانتریفیوژ را در نطنز و 1044 سانتریفیوژ در فردو خواهیم داشتبه گزارش خبرنگار سیاسی ، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید علی محمدی در جمع خبرنگاران درباره روند انجام فعالیت های هسته ای کشورمان با توجه به اجرایی شدن برجام در آینده نزدیک گفت: کاهش سانتریفیوژ ها از موضوعاتی بود که باید از سوی ما انجام می شد که ما آن را انجام دادیم.

وی افزود: مبادله مواد نیز از دیگر مواردی بود که از سوی ما نیز انجام گرفت.

وی تصریح کرد: کار اساسی دیگر ما در رابطه با راکتور آب سنگین اراک بود که این موضوع کارهایی را مختص به خود دارد که بخشی از آنها انجام شده است و بخشی از آن نیز در چند روز آینده بقیه روند کار را به جلو خواهیم برد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که اخبار ضد و نقیض بسیار درباره پر کردن راکتور اراک وجود دارد گفت: آنچه ما در واقع تعهد داده ایم و باید قبل از روز اجرای برجام آن را عملیاتی کنیم این است که باید کالندریا راکتور را بیرون بیاوریم و ما باید به حفره هایی که کالندریا دارد سیمان تزریق کنیم از این رو ما در قلب راکتور سیمانی تزریق نخواهیم کرد لذا این کار باید در روزهای آینده انجام شود.

وی تاکید کرد: بخشی از کار و مقدمات را شروع کردیم اما زمانی کار را به انتها می رسانیم که کارهای دیگر هم انجام شود، خیلی سریع و شدید در حال انجام کارها هستیم و تعداد زیادی از بازرسان آژانس نیز در قالب گروههای مختلف وارد کشورمان شده اند و ظرف روزهای آینده امیدواریم کار را به سرانجام برسانیم.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی گفته است که سانتریفیوژهای سایت فردو به 1044 دستگاه کاهش پیدا کرده و قلب راکتور خارج نشده است گفت: ما 5060 سانتریفیوژ را در سایت نطنز و 1044 سانتریفیوژ را در سایت فردو خواهیم داشت البته این موضوع با ترتیباتی که لازم است صورت می گیرد زیرا قرار است در سایت فردو دو آبشار به ایزوتوپهای پایدار تبدیل شوند که در این رابطه مذاکرات خود را با مقامات روسی نیز آغاز کرده ایم.

وی افزود: درباره سایت نطنز نیز قرار است سانتریفیوژها برای غنی سازی استفاده شود و ما توانسته ایم به میزانی که لازم داریم دست پیدا کنیم و حتی اختلاف نظری بین بازرسین آژانس در این باره وجود داشت که آنها مجبور به شمارش مجدد سانتریفیوژها شدند که این اختلاف هم حل شد.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که آیا طرف مقابل نیز به مانند ایران در انجام تعهدات خود تلاش لازم را انجام خواهد داد گفت: در ارتباط با مسائل فنی که دو طرف آن را انجام میدهند اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی افزود: در حوزه تحریم ها و مسائل حقوقی نیز که طرف مقابل باید آنها را انجام دهد کارهایی شروع شده است و حتی بخشی از آن در قالب بیانیه و اعلامیه از سوی اتحادیه اروپا و رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

وی افزود: اجرای برجام که به معنای برداشتن تحریم ها است منوط به نظر آژانس هسته ای است که آژانس در گزارش خود اعلام کند که ایران به تعهدات خود عمل کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه کارهای زیادی باید از سوی ما تا زمان اجرای برجام صورت بگیرد گفت: ما تلاش می کنیم حدالامکان در فرصت کوتاه کارهای لازم را انجام دهیم به همین دلیل کار خود را علی رغم برخی از انتقاداتی که از سوی برخی دوستان مطرح بود شروع کرده ایم تا زمانی که این کارها به انتها برسد ما به صورت اتوماتیک روز اجرا را خواهیم داشت و قرار نیست آنها برای روز اجرا تصمیم گیری کنند لذا از نظر ما کار در مسیر خودش در حال انجام است.

وی تصریح کرد: بحث هایی در کنگره آمریکا مطرح شد و اتفاقاتی نیز درباره صدور ویزا صورت گرفت که همکاران ما در وزارت خارجه به خوبی آن را انجام دادند و اطلاعات خوبی در حال حاضر وجود دارد که بخشی از مشکلاتی که به وجود آمده است در حال حل شدن است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران کشور بزرگی است و تعهداتی دارد که باید آن را انجام دهد و اگر تخلفی قرار است از طرف مقابل صورت گیرد و اگر قرار باشد ما بازگشت به عقب کنیم بازگشت ما دیگر به ماشین های نسل قبل نخواهد بود، ماشین های نسل جدید سرعت و بهره وری بیشتری دارند لذا امیدواریم دو طرف با همدیگر بتوانند کارها را به پیش ببرند.

وی تاکید کرد: بنده معتقد به این نیستم که باید به دنبال نکات منفی بگردیم اگرچه درواقع باید به طرف مقابل اعتماد نداشته باشیم به همین دلیل ما در زمان مبادله مواد در سه محموله اقدام لازم را انجام داده ایم به گونه ای که طرف مقابل کمی مشکوک شده بود که ممکن است ما محموله سوم را اگر تحویل بگیریم موارد را به آنها تحویل نخواهیم داد اما جمهوری اسلامی ایران پس از دریافت محموله سوم آن را آزمایش کرد و محموله را تحویل داد.

کمالوندی با اشاره به اینکه بین ما و طرف مقابل اعتماد و اطمینان وجود ندارد و باید با احتیاط کار کنیم گفت: بخشی از کندی کار به دلیل وجود عدم اعتماد و اطمینان بین طرفین است وگرنه ما می توانستیم محموله خود را زودتر نیز ارسال کنیم.

وی افزود: انشاالله در روزهای آینده خبرهای خوبی داشته باشیم از این رو ما معتقدیم که چشم انداز سند هسته ای کشورمان چشم انداز بسیار روشنی خواهد بود و ماشین های ما ماشین های با کارایی بالایی است و امیدواریم از نسل یک عبور کنیم و آینده روشنی را برای خود رقم بزنیم.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که قرار است در خوشبینانه ترین حالت گزارش آژانس جمعه منتشر شود و تکلیف ایران چیست اظهار کرد: آژانس طبق روال معمول خود دنبال این است که پس از انجام بازرسی هایی که صورت گرفته برای بازرسی، کارهایی که میخواهد مطمئنا گزارش خود را ارائه دهد تعداد روزهایی را از ما برای ارائه گزارش مطالبه کرد که ما با آنها صحبت کردیم اما متاسفانه با تعطیلی سال نو در کشورهای مقابل روبرو شدیم اما در این زمینه رئیس سازمان انرژی اتمی با آمانو گفت و گوی تلفنی را انجام داد که به نظر می رسد ما براین اساس بتوانیم برنامه های خود را به پیش ببریم.

وی تصریح کرد: ما امیدواریم در چند روز آینده گزارش آژانس منتشر شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه درباره راکتور اراک این موضوع مطرح است که یکی از قراردادها محقق نشده و به همین دلیل فرایند خارج کردن راکتور و کار بتن ریزی طولانی خواهد شد گفت: ما در کارهای نرم افزاری اقدامات خوبی انجام داده ایم و در زمینه قراردادها نیز قراردادهای اصلی را انجام داده ایم اما قراردادهای فرعی وجود دارد که باید با برخی از کشورها انجام دهیم.

وی تاکید کرد: کاری که ما در حال انجام آن هستیم به تمرکز نیاز دارد لذا کار نوشتن قراردادها به خصوص قراردادهای تجاری بسیار زمانبر است و این کار در حال پیش رفتن است اما آنچه در این مسیر باید صورت گیرد این است که ما باید اعتماد و تضمین هایی را که از طرف مقابل لازم داریم اتخاذ کنیم و این موضوع باید در قالب تعهدات رسمی و قراردادهای بین المللی صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نگرانی های زیادی در خصوص متوقف شدن فعالیت های هسته ای کشورمان با اجرای برجام وجود دارد گفت: بنده بسیار واضح و شفاف عرض می کنم که ما آینده بسیار روشنی را برای صنعت هسته ای پیش بینی می کنیم به گونه ای که قرار است 5-6 ماشین اصلی ما تغییر و توسعه آنها ادامه پیدا کند و این ماشین ها ماشین هایی هستند که در سطح بین الملل وجود دارند و ما در این زمینه به پیشرفت های خوبی دست پیدا کرده ایم.

وی تاکید کرد: در زمینه سوخت نیز انشاالله ما سوخت تولید نیروگاهی را ظرف سالهای آینده خواهیم داشت و یکی از موضوعات همکاری ما با کشورهای 1+5 همکاری با ایران در تولید سوخت در داخل کشورمان است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما انشاالله در حوزه نیروگاهی و سوخت آینده روشنی را خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کار اصلی را درباره کاهش سانتریفیوژها نیروهای کشورمان انجام می دهند یا از نیروهای خارجی نیز استفاده می شود گفت: کار اصلی را نیروهای خودمان انجام می دهند اما در برخی از حوزه ها نیز قرار است کشورهای دیگر نیز به ما کمک کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه قرار بود فعالیت های کاهش راکتور اراک به صورت تدریجی صورت گیرد اما این موضوع در حال حاضر رخ نداده اظهار کرد: ما در واقع به صورت تدریجی اقدامات لازم را انجام داده ایم زمانی که ما سه محموله را از آنها گرفتیم باید اقدامات خود را نیز انجام می دادیم که این موضوع به نفع ما است.

وی افزود: قرار بود ما در مبادله مواد به صورت تدریجی وارد عمل شویم به این معنا که یک محموله بدهیم و یک محموله بدهیم اما ما سه محموله گرفتیم و آنها را تست کردیم ولی هیچ محموله ای به آنها تحویل ندادیم لذا در فرایند قانونی زمانی که محوله را به طور کامل تحویل گرفتیم باید اقدامات لازم را انجام می دادیم و سهم خودمان را پرداخت می کردیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *