بی‌توجهی به ورزش به آسیب‌های اجتماعی منتهی می‌شود/ سازمان‌ها مکلف به تامین منابع مالی شوند

2:00 - 21 دی 1394
کد خبر: ۱۲۰۰۱۹
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
رئیس فدراسیون والیبال افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور را بخاطر بی توجهی به ورزش در بحث منابع مالی می داند و معتقد است منابع مالی ورزش نسبت به دیگر حوزه‌ها بسیار ناچیز است.
به گزارش و به نقل از سایت پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، محمدرضا داورزنی با نگاه عمیق به ورزش و درک ضرورت ورزش به عنوان پایگاه ایجاد نشاط و سلامت در جامعه، توانسته والیبال ایران را به سطحی برساند که در چندین سال اخیر میزان محبوبیت و گرایش نونهالان و نوجوانان به این رشته چندین برابر شود. به بهانه بحث کمبود شدید منابع مالی و اعتباری در ورزش با او هم کلام شدیم که خلاصه ای از صحبت هایش را در زیر می خوانید:

 در تخصیص منابع مالی  ضرورت ورزش درک نشده است
تا وقتی که ورزش برای تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان در حاشیه باشد و در تخصیص منابع مالی به عنوان یک ضرورت و نیاز اولیه اجتماعی در نظر گرفته نشود بازهم در تخصیص منابع مالی و اعتباری ورزش در مضیقه خواهد بود و با وجود گستردگی و حضور تمام اقشار در این حوزه سهم ناچیزی از منابع خواهد داشت و مشکلاتش پابرجا خواهد ماند.
 
ورزش را در حوزه سرگرمی و تفریح تعریف نکنید
متاسفانه نگاه تصمیم گیرندگان به حوزه ورزش نگاهی تفریحی است و هنوز ورزش را در حوزه سرگرمی و تفریح تعریف می کنند که باعث ناهمگونی اعتبارات ورزش کشور ما نسبت به دیگر کشورها شده است. در تمام کشورها ورزش به عنوان یک نیاز اولیه و ضروری برای سلامت، شادابی و پیشرفت جامعه تعریف شده و در بحث منابع مالی برابر با مهمترین مسائل کشور با ورزش برخورد می شود، اما در کشور ما به نوعی منابع مالی در اختیار ورزش قرار گرفته که در تمام حوزه های ورزش مشکل مالی شدید داریم .
با وجود پیگیری و نگرانی مردم بخاطر نبود منابع مالی کارها خوب پیش نمی رود و موفقیت های کسب شده نیز اکثرا بخاطر غیرت و عشق به ورزش به دست می آید. واقعیت این است که از نظر امکانات و تجهیزات چه در بخش قهرمانی و چه در بخش همگانی در سطح بسیار پایینی قرار داریم.

ورزش تامین کننده سلامت جامعه است
ارقام زیادی صرف بهداشت و درمان جامعه ما می شود که چند صد برابر هزینه های ورزش است.  این ارقام که نشان از بی توجهی مالی به ورزش است، اثبات می کند که هنوز به قدرت فوق‌العاده ورزش در حوزه سلامت پی نبرده اند.
 ورزش به عنوان تضمین  و تامین کننده سلامت جامعه از بیمار شدن جامعه جلوگیری می کند و در بحث پیش گیری از آسیب های اجتماعی می تواند به عنوان اصلی ترین عامل نقش بسزایی داشته باشد، اگر می خواهیم جامعه‌ای سالم، بانشاط، پویا و خلاق داشته باشیم باید به شکلی در بحث تامین منابع مالی عمل کنیم که ورزش در جامعه نهادینه شود.

بی توجه ای به ورزش آسیب های اجتماعی را افزایش می دهد
اگر بخشی از هزینه های مربوط به بحث بزهکاری و آسیب های بهداشتی حاصل از آن را به ورزش اختصاص دهیم بعد از گذشت چندین سال شاهد کاهش چشمگیری در هزینه‌های مربوط به این حوزه خواهیم بود،چرا که با گسترش ورزش و ایجاد فضاهای ورزشی گرایش به بزهکاری کاهش خواهد یافت.
 یکی از دلایل اصلی افزایش بزهکاری و آسیب های اجتماعی بی توجه ای به ورزش است و بدون شک با اختصاص بخشی از هزینه های این حوزه به ورزش، آمار طلاق، اعتیاد، بیماری های روحی، بیماری های جسمی ناشی از زندگی ماشینی، انزوا طلبی و فردگرایی، خشونت جاری در جامعه و جرم و جنایت به مقدار قابل توجه ای کاهش خواهد یافت.
 
سازمان ها باید مکلف به تامین بخشی از منابع مالی ورزش باشند
ورزش در بحث تامین منابع مالی و اختصاص بودجه هیچ گاه ثبات نداشته و هر بار ورزش را به جایی وصل می کنند که بعد از مدتی از جایی که قرار بوده منابع مالی ورزش تامین شود هیچ کمکی نمی رسد.
مدتی قرار بود از محل فروش دخانیات درصدی به ورزش اختصاص یابد و چند مدتی نیز قرار شد درصدی از فروش کارخانه ها به ورزش اختصاص یابد که بخاطر عدم التزام و مکلف کردن آنها به تخصیص منابع مالی به ورزش این اتفاق کمکی به ورزش نکرد و مشکلات ورزش همچنان پابرجا باقی ماند.

نیم درصد از مالیات بر ارزش افزوده تحولی چشمگیر در ورزش ایجاد می کند
بحث اختصاص نیم درصد از مالیات بر ارزش افزوده به ورزش می تواند یکی از بهترین اتفاقات چند سال اخیر ورزش کشور باشد. این طرح در صورت اجرایی شدن تحولی چشمگیر در بخش قهرمانی و همگانی ورزش ایجاد خواهد شد و جامعه از نظر سلامت روحی و جسمی به شرایط بسیار بهتری خواهد رسید.
 با توجه به اینکه نمایندگان مجلس بسیار پیگیر سلامت و شادی مردم هستند و در این مورد از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نمی کنند، پیگیری و کوشش آنها برای اجرایی شدن اختصاص نیم درصد از مالیات بر ارزش افزوده، یکی از مهمترین قدم های آنها برای بالا بردن سطح سلامت روحی و جسمی مردم حوزه‌ای انتخابی شان است.
امیدوارم با همدلی اهالی ورزش و درک ضرورت این مسئله از طرف تصمیم گیرندگان در سال آینده نیم درصد از مالیات بر ارزش افزوده به ورزش اختصاص پیدا کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *