فضای تربيتی زندان‌ها باید به دوراز فشار و تنش باشد

0:00 - 15 دی 1394
کد خبر: ۱۱۷۴۹۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
فراست طلب گفت: فضای تربيتی زندان‌ها باید به دور از تنش و استرس باشد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی اداره کل زندانهای استان قزوین، حمیدرضا فراست طلب در بازدید از زندان مرکزی بابيان اينكه برای داشتن زندانياني با روح و روانی سالم،بايداجراي مقررات و قوانین با كاهش تنش واسترس همراه باشد.

وی گفت: زندان از جمله مكانهايي است كه بدليل دوري از خانواده وسلب آزادي فشار وتنش هاي زيادي را براي محبوسين بهمراه دارد.‌ با این وجود كاهش فشارهاي روحي ورواني زندانيان مقدمه اجراي هرگونه فعاليت تربيتي در زندانهاست و باید تلاش مضاعفی در برقراری آرامش وایجاد شرایط روحی وروانی مناسب از سوی مسئولین زندان صورت پذیرد.

فراست طلب با بيان اينكه همه موقعیت‌های اضطراب آور در زندانها باتعمق موشكافانه موردبررسي قرار مي گيرد اظهارداشت: تلاش مي شودبا ورود بموقع وتحليل درست موقعیت‌های پرفشار دربين زندانيان راههای پيشگيرانه ومقابله صحیح با آن‌ها به اجرادرآيد.درغيراينصورت اثربخشي برنامه هاي بازپرورانه در زندانها موردسؤال خواهد بود.

مديركل زندانهاي استان قزوين با بيان اينكه درحال حاضر بيش از ۶۰۰نفر از زندانيان درمقاطع مختلف مشغول تحصيل هستند عنوان كرد:دوران تحمل حبس جدا از آثار وتبعات منفي خود ، فرصت‌های غيرقابل انكاري رانيز براي اصلاح نفوس بخطا رفته بدنبال دارد.شرايط فرهنگي،ورزشي،علمي وتحصيلي در زندانها فراهم است تا افراد استعدادهای بالقوه خود را در زمینه‌های مختلفی آزموده و به تغييرات اصلاحي مؤثري دست یابند.اين فرصت در زندانها بعنوان يك نظام برنامه اي از ويژگيهاي زندانباني اسلامي است.

فراست طلب همچنين تصريح كرد:تلاش براي كاهش تنش هاي رفتاري در زندانيان ، آنها را مصمم به یادگیری و به دست آوردن مهارت‌های جدید نموده و احساس مؤثر بودن در بين آنها مشهوداست.

اين مقام مسؤل گفت:بانگاه اجمالي به فعاليتهاي تربيتي زندانها ،علائم و نشانه‌های نشاط معنوي  نقطه مشترک بسياري از زندانيان است و كمتر زنداني را دربندها مي بينيم كه بدنبال انزوا طلبي  و تنهایی باشد.اين حركت رو به رشد حاصل ،‌ آرامش دهی وفضاسازي تربيتي در زندانهاست وتحت هيچ شرايطي نبايد از آن غافل بود.

وي بااشاره به اينكه انسان موجودی اجتماع محور است  اذعان داشت:این موضوع ثابت شده است افرادی که روابط اجتماعی قوی دارند ونگرانی‌‌ها و مشکلات خود را با افراد مطمئن بیان می‌کنند،مسير زندگي خود را روشن‌تر دیده و در عین حال سبك سالم واجتماع پسندي را هم انتخاب مي كنند.اين الگوي تربيتي در برنامه هاي اجتماعات درمان مدار زندانها توسعه يافته و کمک گرفتن به موقع زندانيان از متخصصين حوزه تربيتي وروان شناسي نگرش‌های غلط  را درآنها از بين برده وتنشهاي دروني شان را فروكش ساخته است.

وي در پايان بيان داشت:رشد و تعالی اعتقادات مذهبی تاثیر بسزایی در تغيير تفکر، رفتارو روابط اجتماعی انسان دارد و سلامت روانی افراد را تضمین می‌کند. اجراي برنامه هاي مذهبي واعتقادي در زندانها ثابت نموده است که رفتار وكردار محبوسين در دروان تحمل كيفر بسیار بهنجارتر وبدور از هرگونه فشار وتنش بدنبال اصلاح وتغيير است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *