تاریخ نهایی سفر رئیس‌جمهور به اروپا مشخص نشده است/سفیر عربستان در تهران به زودی کارش را آغاز می‌کند

11:16 - 30 آذر 1394
کد خبر: ۱۱۱۸۷۸
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان-سخنگوی وزارت امور خارجه در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران که امروز دوشنبه برگزار شد گفت: انتظار از ترکیه این است هر اقدام خود در مبارزه با تروریسم را با دولت مرکزی عراق و سوریه هماهنگ کند.
تاریخ نهایی سفر رئیس جمهور به اروپا مشخص نشده است/سفیر عربستان به زودی کارش را آغاز می‌کند

به گزارش ، حسین جابرانصاری روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به اینکه شاهد بهبود روابط ترکیه ورژیم صهیونیستی هستیم و درحالی که ترکیه با کشورهای همسایه دچار تنش است، آنکارا با تقویت روابط با رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا در مناقشات خاورمیانه نقش آفرینی کند، این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: سیاست دولت ترکیه در تعامل با رژیم صهیونیستی دارای فراز و نشیبی است و با توجه به حادثه کشتی مرمره که در آن تعدادی از اتباع کشور ترکیه توسط کماندوهای رژیم صهیونیستی کشته شدند دولت ترکیه شروطی را اعلام کرده بود و روابط دو طرف در حالت تعلیق در برخی زمینه های رسمی در آمده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که اگر چه این روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی وجود داشته است، ادامه داد: آنچه از نظر جمهوری اسلامی ایران مهم است این است که دولت های اسلامی سیاست هایی را اتخاذ کنند که منافع خود و منافع امت اسلامی و حقوق بدیهی ملت فلسطین که دهه های متوالی در برابر اشغال مبارزه می کند، تحت تاثیر منفی قرار نگیرد.

جابرانصاری اظهارداشت: این تصویر خوبی به منطقه ارائه نمی کند، تحولات روزهای اخیر در حالی صورت گرفته که کشور ترکیه با همسایگان مشکلاتی دارد و به نظر می رسد باید مسیر دیگری را با رژیم اشغالگر قدس طی کند.

وی گفت: همانطور که در اولین نشست خبری گفتم، دولت ترکیه با اتخاذ سیاست هایی با همسایگان زمینه حل مشکلات موجود در منطقه را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با توجه به اراده متقابل جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت بحران های فعلی منطقه تلاش شود تا حرکت به سمت حل نابسامانی های موجود فراهم شود .


در ادامه این نشست خبرنگاری پرسید:مقامات الجزایر در سفر معاون اول رئیس جمهوری چنین مطرح می کنند که بین مقامات ایران و عربستان مذاکرات مستقیم برای حل مشکلات منطقه در حال انجام است.

جابرانصاری گفت: اقدامات و تلاش های دیپلماتیکی بین ایران و عربستان در جریان است و این برای فراهم کردن زمینه های گفت وگوی مستقیم و مفاهمه برای حل اختلاف و مسایل موجود منطقه است .

وی افزود: ایران بر اساس سیاست خود در مورد همسایگان و دولت های اسلامی آمادگی دارد برای تعیین فصل جدیدی از روابط، در جهت حل بحران های منطقه که برای ایران و دولت های منطقه و امت اسلامی مفید خواهد بود، تلاشهایی در حال مدیریت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: امیدواریم با وجود اراده قطعی عربستان امکان حرکت به این سمت فراهم بشود.

خبرنگاری پرسید آیا نامه وزیر خارجه آمریکا به وزیر امورخارجه ایران در خصوص مصوبه کنگره آمریکا درباره محدودیت های سفر به ایران کافی است؟
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: همانطور که استحضار دارید جریان گسترده مخالف برجام در آمریکا، منطقه و جهان با جلوداری صهیونیست ها، تلاش های گسترده ای انجام داد تا برجام به نتیجه نرسد و بعد از به نتیجه رسیدن آن هم تلاش ها برای تحت الشعاع قراردادن اجرای برجام در جریان است.

جابرانصاری افزود: کاری که در آمریکا انجام شده با فشار و لابی صهیونیست ها و لابی مخالف توافق با ایران بوده است که از طریق گنجاندن تبصره ای در لایحه دو هزار صفحه ای بودجه آمریکا انجام دادند که بعد از تصویب کنگره به امضای رئیس جمهور آمریکا هم رسید.

وی ادامه داد: ما براساس روح حاکم بر توافقات و توافق برجام و همچنین تعهد بین المللی آمریکا در روزهای گذشته تلاش هایی انجام دادیم، هم در تماس با طرف های اروپایی و هم مقامات ایالات متحده که نتیجه این تلاش های دیپلماتیک نامه ای است که توسط وزیرخارجه آمریکا خطاب به وزیر امورخارجه ایران نوشته شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان که مسائل داخلی آمریکا به ما مربوط نیست، اظهارداشت: آنچه که برای ما ملاک اعتبار است تعهدات بین المللی دو کشور در برجام است که در قطعنامه شورای امنیت هم متعهد به اجرای این تعهدات شده اند.

جابرانصاری اضافه کرد: آقای کری در نامه ای که خطاب به وزیر امورخارجه کشورمان نوشته دو بار تاکید کرده است که دولت آمریکا از تمام ابزارهای در اختیار خود برای اجرای تعهداتش استفاده می کند و ملاک ما اجرای این تعهدات است.

به گفته انصاری براساس اجرا یا عدم اجرای این تعهدات تصمیمات لازم اتخاذ و اقدامات لازم صورت می گیرد.

وی همچنین درباره تعهدات جمهوری اسلامی ایران در قالب برجام نیز گفت: تصمیم در این زمینه در اختیار وزارت امور خارجه نیست، کمیسیون عالی از سوی مراجع عالی تحت عنوان نظارت بر اجرای برجام این مسئولیت را برعهده دارد و تصمیم گیری درباره آن هم توسط این کمیسیون اتخاذ می شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: وزارت امورخارجه مجری تصمیمات جمهوری اسلامی ایران در این خصوص است و ما همه تلاش ها را انجام می دهیم که تعهدات طرفین روشن، شفاف و مشخص باشد و نقض تعهد صورت نگیرد و درباره روند ادامه کار توسط مراجع عالی تصمیم گیری می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون تعرض نیروهای ترکیه به شمال عراق اظهار داشت: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مشخص است، هرگونه اقدام بر ضد تروریست می بایست با حفظ قوانین بین الملل بویژه احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دولت هایی باشد که در محدوده سرزمینی آن ها اقدام می شود.

جابرانصاری اضافه کرد: انتظار طبیعی و بازیگران دیگر این است که هر گونه اقدام در مبارز ه با تروریسم با هماهنگی دولت های مرکزی عراق و سوریه باشد و هر اقدام بدون هماهنگی از دید ایران قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: امیدواریم روند حوادث به سمتی برود که از مجاری صمیمی بین دولت عراق و ترکیه به نتیجه برسد.


جابر انصاری همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون حضور هیات تجاری آذربایجانی در ایران و روابط ایران آذربایجان اظهار داشت: آذربایجان یکی از همسایگان جمهوری اسلامی است که روابط ما با آن اگرچه در دوره هایی فراز و نشیب داشته اما در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه تبادل هیات های مختلفی بین دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: در هفته جاری برنامه هایی در دستور کار است و توافقاتی صورت می گیرد و هیات اقتصادی آذربایجانی همراه با هیات رسمی این کشور به ایران سفر می کند و همایش هایی در تهران و تبریز برگزار می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: این همایش ها نمادی از ظرفیت های گسترش روابط آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم با تصمیماتی که دولت خواهد گرفت نتایج مثبتی حاصل شود.


تعیین گروه های تروریستی و گرو های معارضه در سوریه سوال دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه به آن پاسخ داد.
جابرانصاری گفت: در مکانیسمی که در قعطنامه اخیر شورای امنیت پیش بینی شده است و همچنین در روند گفت و گوهای وین یک و دو یکی از اساسی ترین بحث ها مشخص کردن گروه های تروریستی و گروه های معارضه مسلامت جوی سوریه است.

وی ادامه داد: بر اساس روندی که در وین شکل گرفته بود و در قالب قطعنامه شورای امنیت تصویب شد باید اقدامات، تسهیل کننده گفت و گوهای سوری - سوری باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: یک طرف این گفت و گو ها به طور طبیعی دولت سوریه است و طرف دیگر گروه های معارضه مسالمت جو هستند که با دولت سوریه مذاکره می کنند و بر اساس آن روند آشتی در سوریه پیگیری می شود.

جابرانصاری تصرح کرد: طبیعی است گروه هایی می توانند در روند گفت و گوها شرکت کنند که تروریسم را بعنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی خود نفی کنند و موضع آشکاری در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه هیچ دولتی با گروه های تروریستی مذاکره نمی کند، گفت: این حق طبیعی سوریه است که چنین شرطی داشته باشد و گروه هایی که در پروسه سیاسی مشارکت می کنند باید به طور واضح موضع خود را در ضدیت با تروریسم و انطباق عملکردشان با این موضع داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال گفت: البته گروه هایی که تغییری در موضع و عملکرد اعلام کنند، در مکانیسم توافق می تواند این تغییر مورد توجه قرار گیرد و بعد از آن به رسمیت شناخته و موضوع گیری کنند.


سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین پیگیری ها از فاجعه منا گفت: اتفاقی که در منا رخ داد فاجعه به تمام معنی کلمه است که در سرزمین وحی رخ داده است. دولت عربستان سعودی بعنوان دولتی که میزبان مناسک حج است، مسئولیت حقوقی، اخلاقی و انسانی در این زمینه دارد.

جابرانصاری یادآور شد: ما از طریق مجاری دیپلماتیک هم در قالب دو جانبه و هم چند جانبه از ظرفیت های خود برای پذیرش مسئولیت از سوی عربستان استفاده کردیم.

وی همچنین درباره مکانیسم های دیگری که درباره پیگیری حقوقی فاجعه منا وجود دارد، گفت: این مکانیسم ها به نحوی است که باید درباره آن با دولتی که در سرزمین آن اتفاق افتاده، توافق شود وگرنه در حد اعلام موضع باقی می ماند.

جابر انصاری گفت: البته فعال سازی شبکه حقوقی متشکل از حقوقدانان مبرز را برای تهیه گزارش حقوقی در دستور کار داریم؛ ضمن اینکه ساز و کارهای بین المللی و مکانیسم مبتنی بر کمیسیون تحقیق باید به توافق دولت میزبان باشد.

وی تصریح کرد: آنچه مربوط به جمهوری اسلامی است اینکه از تمامی ابزارهای خود استفاده کرده و تلاش شده است، دولت میزبان مسئولیت حقوقی و انسانی خود را در این زمینه بپذیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: آنچه مربوط به ساز وکارهای خارج از اراده ماست منوط به توافق دو جانبه یا چند چانبه است که در این مسیر هم در حال تلاش هستیم و امیدواریم عربستان با پذیرش مسئولیت خود امکان مهار ابعاد این مسئله را فراهم کند.


ائتلاف مبارزه با تروریسم که از سوی دولت عربستان سعودی به همراه برخی از کشورهای منطقه تشکیل شده است سوال دیگری بود که سخنگوی وزارت خارجه به آن پاسخ داد.

جابرانصاری با بیان این که جمهوری اسلامی ایران سیاست ثابتی در مبارزه با تروریسم دارد، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران بیشترین هزینه را در تحولات یک دهه اخیر در سطح منطقه در این زمینه پرداخت کرده و خطر تروریسم به عنوان خطر بزرگ، همه دولت های منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و اتباع آن بالاترین هزینه را در مبارزه با تروریسم پرداخت کرده اند و براساس سیاست ثابتی که دارند از هر اقدامی برای رویارویی تروریسم استقبال می کند اما موثر بودن این اقدامات منوط به در نظر گرفتن مسایل اساسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: اول این که شعاری که داده می شود با عملکردها منطبق باشد و چند استانداردی مورد توجه نباشد؛ ضمن این که باید شعارها و عملکردها با هم منطبق باشد.

جابرانصاری اظهار داشت: هر اقدام علیه تروریسم باید تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دولت هایی که در سرزمین آنها خطر تروریست وجود دارد را مورد توجه قرار دهد و قوانین بین المللی هم مورد اهتمام باشد.

به گفته وی اقدامات بدون هماهنگی با دولت های مرکزی و بدون در نظرگرفتن تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دولت هایی که با تروریست مواجه هستند، می تواند این چارچوب ها را از محتوای درونی خالی کند و هر اقدامی در این زمینه نقض غرض خواهد بود.

جابرانصاری در پاسخ به سوال دیگری پیرامون آخرین اقدامات انجام گرفته پیرامون حضور سفیر عربستان سعودی در تهران اظهارداشت: بررسی ساز و کار موجود انجام شده و پاسخ آن هم به دولت عربستان داده شده است و به زودی شاهد شروع به کار سفیر عربستان سعودی در تهران خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون گفت و گوهای ایران و ایالات متحده اظهارداشت: گفت و گوها در قالب برجام با ایالات متحده براساس تغییر فضای استراتژیک و سیاسی و روانی موجود بین دو طرف نبوده است؛ طبیعی است ما با طرفی مذاکره می کنیم که تاریخ طولانی بی اعتمادی و اقدامات علیه ایران در دولت های مختلف ایالات متحده قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است.

جابرانصاری اضافه کرد: در چنین فضایی مذاکرات با نهایت دقت و براساس پیچیدگی های عرصه سیاست و توجه به احتمالات مختلف صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: وزارت امورخارجه با دقت کامل و با در نظرگرفتن فرض های مختلف سیاست خود را اتخاذ کرده و در چارچوب منافع مشخص و ملموسی که جمهوری اسلامی تعریف کرده است، اقدام می کند.

وی اضافه کرد: ملاک ما انجام تعهدات دولت ایالت متحده در مسیر اجرای برجام است و نه گفته ها.
جابرانصاری تصریح کرد: علاوه بر این آنچه ملاک تعامل جمهوری اسلامی است اضافه بر گفته ها، عمل

کردها است و ما امیدواریم با عملکردها امکان ادامه مسیر فراهم شد و در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران براساس منافع خود مسیری را طی می کند که منافع ملت در آن محقق شود.


سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه های وزارت امورخارجه در هفته وحدت اظهارداشت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بعد از پیروزی اعلام هفته وحدت اسلامی است که تاریخ میلاد پیامبر به روایت برادران اهل سنت و روایت معروف شیعی را مبنا قرار داده و فاصله این دو تاریخ را هفته وحدت اعلام کرده است.

جابرانصاری اضافه کرد: این اقدام اگرچه جنبه نمادین داشته اما سیاست جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی تا به امروز برهمین مبنا بوده و براساس رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری وحدت امت اسلامی را به عنوان برنامه ثابت جمهوری اسلامی مورد توجه قرار داده است.

وی تصریح کرد: اهتمام به مساله محوری امت اسلامی یعنی فلسطین جزو ثابت و تغییر ناپذیر سیاست جمهوری اسلامی ایران بوده است.
وی ادامه داد: علاوه براین اهمیت برگزاری اجلاس در هفته وحدت در فضای فعلی منطقه و بعد از تشدید درگیری ها بین شیعه و سنی و توطئه دشمنان برای تشدید این درگیری ها، بر این است که نیازمند تقویت مبانی وحدت امت اسلامی هستیم.

جابرانصاری همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات علی اکبر صالحی و خواسته های آمریکا در زمینه توافق هسته ای اظهارداشت: درخواست های آمریکا از ما ملاک عمل نیست و ما براساس تعهداتی که در روند برجام حاصل شده اقدامات را انجام می دهیم.
وی افزود: هر درخواستی خارج از چارچوب توافقات پذیرفته نمی شود مگر در قالب ساز و کارهای پذیرفته شده در برجام.

مسکوت ماندن ادامه حضور بشار اسد در قدرت در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل سوال دیگری بود که سخنگوی وزارت امورخارجه به آن پاسخ داد.

جابرانصاری اظهارداشت: موضوع صریح دولت های غربی به برخی کشورهای منطقه تعیین پیش شرط برای هرگونه گفت و گو در گذشته بوده است در حالی که در روند گفت و گوهای وین که در نیویورک هم تکمیل شد و منتهی به قطعنامه شورای امنیت گردید؛ این دولت ها از پیش شرط خود عدول کردند و پذیرفتند که بدون پیش شرط در گفت و گوها حضور یابند.

وی ادامه داد: سیاست انتخاب اولویت ها در دنیای واقع است و نمی توان اولویت های متناقض را در یک زمان واحد پیگیری کرد و در صحنه جاری در سوریه و منطقه اولویت دولت ها باید مشخص باشد که آیا این اولویت مبارزه با تروریسم است یا تحقق اهداف سیاسی برخی بازیگران که براساس آن منازعه را گسترده کرده اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آنچه در سطح اعلام موضع از سوی دولت های مختلف اعلام می شود، اراده واحد برای رویارویی با تروریسم وجود دارد؛ باید اولویت های دیگر را تحت الشعاع قرار دهد و پروسه ای برای مبارزه با تروریسم صورت بگیرد که البته این پروسه هم منوط به توافقاتی است که در چارچوب گفت و گوهای وین صورت گرفته است.

جابرانصاری تاکید کرد: ما و سایر دولت های دیگر پیرو تصمیم ملت سوریه هستیم و امکان تصمیم گیری در این زمینه نداریم و مکانیزم های پیش بینی شده باید به نحوی باشد که گفت و گوهای سوری- سوری منتهی به توافق شود و این این توافق به رای ملت سوریه گذاشته شود و آنچه که مردم سوریه بیان کنند ملاک عمل خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون رفع تحریم های ایران و تعهداتی که در این زمینه وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس مجموع جزئیات پیش بینی شده بعد از این که مقدمات اجرای برجام نهایی شد، گام هایی که طرف مقابل برای برداشته شدن تحریم ها متعهد شده است، اتفاق می افتد؛ مهم این است که تا شروع برجام اقداماتی صورت نگیرد که شروع برجام را تحت الشعاع قرار دهد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، اگر مجموعه وضعیت به سمتی برود که ما به نقطه کانونی آغاز اجرای برجام برسیم ، از همان لحظه و بر اساس جزئیات برجام رفع تحریم ها در تمام زمینه هایی که توافق شده صورت می گیرد.

جابر انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره روابط ایران و ایتالیا و سفر آتی رئیس جمهوری به این کشور و این که ایران چه انتظاری از ایتالیا دارد، اظهار داشت: به نظر می رسد دولت ایتالیا از بحران منطقه تصویر نزدیک تری به واقعیات داشته است و تحفظاتی در مقایسه با سیاست های غیرواقعی که برخی از دولت ها پیگیری می کردند، داشته است.

وی ادامه داد: در فضای جدیدی که ایجاد شده است و در روند گفت وگوهای وین انتظار طبیعی از ایتالیا با بارزترکردن برداشت خود از واقعیات منطقه و کمک به تسهیل توافقات بین طرف های درگیر برای خروج سریع تر از وضعیت بحرانی فعلی است.

جابر انصاری در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقدامات وزارت امور خارجه و دولت برای پیگیری های وزارت امور خارجه در قبال کشتار شیعیان در نیجریه اظهار داشت: ما بلافاصله بعد از این اتفاق مجموعه اتفاقاتی را پیگیری کردیم؛ کاردار نیجریه به وزارت امور خارجه اظهار شد و نگرانی ملت و دولت جمهوری اسلامی در بالاترین درجات به دولت نیجریه اعلام شد.

وی افزود: علاوه بر این، وزیر امور خارجه در تماس با وزیر امور خارجه نیجریه حساسیت شرایط را بیان کرد و رئیس جمهوری نیز در گفت وگویی تلفنی با رئیس جمهوری نیجریه حساسیت های موضوع و نظرات و انتظارات دولت و ملت ایران را برای مدیریت این بحران مطرح کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که از مجاری دیپلماتیک این مسایل پیگیری خواهد شد، اظهار داشت: هرگونه درگیری داخلی در نیجریه و دولت های منطقه در شرایطی که تروریسم تکفیری مهم ترین خطرات منطقه است، اشتباه است و همبستگی ملی که مهم ترین مقدمه ضروری برای موفقیت در مبارزه با تروریسم است را تحت الشعاع قرار می گیرد.

وی یادآور شد: دولت نیجریه اعلام کرده است که کمیته ای برای بررسی این موضوع تشکیل داده و ما پیگیر هستیم و امیدواریم این کمیته زمینه ای فراهم کند تا از تکرار چنین فجایعی جلوگیری شده و ابعاد انسانی این اتفاق هم مدیریت شود.

خبرنگاری پرسید: قطعنامه شورای حکام 12 سال اتهامات آژانس علیه ایران را به رسمیت شناخته است به ویژه این که بخش مهمی از مدیریت آقای روحانی در دوره دبیری شورای عالی امنیت ملی را زیر سوال می برد؛ علت خوشحالی دولت و وزارت امور خارجه از این قطعنامه چیست؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: منازعه سنگینی بین برخی دولت ها با جمهوری اسلامی ایران در طول یک دهه گذشته در زمینه هسته ای وجود داشت و در قالب این منازعه بسیاری از اقدامات نادرست و پرونده سازی ها هم در سطح سیاسی و هم در سطح رسانه ای صورت گرفت و اتهامات مختلفی متوجه جمهوری اسلامی ایران شد.

جابرانصاری اضافه کرد: بر اساس ساز و کاری که درباره برجام پیش بینی شد، توافقاتی صورت گرفت که عملا منتهی به بسته شدن پرونده های ادعایی و صحنه سازی هایی شد که مبنای گزارش های مختلف شده بود.

به گفته انصاری، طبیعی است که آژانس بعد از سال ها صدور گزارش های مختلف و طرح ادعاها به یکباره همه ادعاهای خود را صراحتا و به صورت ماده ماده باطل نمی کند.

وی افزود: گزارشی که ارائه شده است برخی مسایل گذشته را مجددا تکرار کرده است. آنچه از دید جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، جمع بندی گزارش آژانس است که در زمینه انحراف مواد صراحتا بعد از سال ها تصریح دارد که جمهوری اسلامی انحرافی در این زمینه نداشته است و این موفقیت نه برای دولت جمهوری اسلامی بلکه برای دولت و ملت بزرگ ایران است.

به گفته جابر انصاری، مرجعی که بر اساس پرونده سازی سیاسی برخی کشورهای بین المللی در قالب فنی ادعاهای سیاسی را مطرح کرده بود، صراحتا یکی از دعاوی خود را منتفی اعلام کرده است.

وی افزود: علاوه بر این ادعاهای آژانس در مورد فعالیت های هسته ای ایران هم این بوده است که برخی فعالیت های مطالعاتی صورت گرفته است که می تواند استفاده تسلیحاتی هم داشته باشد و برخی ادعاهای قبلی را تکرار می کند که در سطح انجام مطالعات بوده است، ضمن این که این مطالعات می تواند استفاده های دیگر نیز داشته باشد.


سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بحث دولت و خوشحالی آن نیست. دولت، ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران سیاستی را بر اساس توافق و اجماع ملی اتخاذ کرده که این سیاست منتهی به نتیجه شده است و عملا آژانس تمام ادعاهای خود را با اعلام کان لم یکن کردن 12 قطعنامه صادره خاتمه داده و این موفقیت برای نظام است.

جابرانصاری تصریح کرد: ما به عنوان وزارت امور خارجه معتقدیم مسایل ملی نباید موضوع منازعات و دعواهای حیدری- نعمتی داخلی باشد و به عنوان دولت ایران و در چارچوب سیاست های ملی اعلام می کنیم که وزارت امور خارجه مجری سیاست های تعیین شده در سطح ملی و در ساز و کار نظام جمهوری اسلامی است.

وی در پایان گفت: وزارت امور خارجه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مجری سیاست های اجماع ملی است و موضوع مناقشه و دعوا هم نیست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *