گزارش/آیت الله جنتی:تعبير نظارت بر رهبری در قانون اساسى نيامده است/در واقع نظارت بر استمرار شرايط است

12:45 - 24 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۹۵۸۷
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
خبرگزاری میزان-آيت الله شيخ احمد جنتى گفت: تعبير نظارت بر رهبری در قانون اساسى نيامده است ,ولى تعبيرى آمده كه نتيجه اش نظارت است . در اصل يكصدويازدهم آمده است : «هرگاه رهبر از انجام وظايف قانونى خود ناتوان شود, يا فاقد يكى از شرايط مذكور در اصول پنجم و يكصدونهم گردد, يا معلوم شود از آغاز فاقد بعضى از شرايط بوده است , از مقام خود بركنار خواهد شد. تشخيص اين امر به عهدهء خبرگان مذكور در اصل يكصدوهشتم است .» نتيجهء اين اصل , نظارت است.
یسی-گروه سیاسی: سخنان مستدل و روشنگرانه رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه وظیفه خبرگان تشخیص شرایط است نه نظارت بر رهبری و تمایز قانونی میان مبحث "تشخیص" و مبحث "نظارت" اگرچه به مذاق برخی افراد استحاله شده خوش نیامد، اما با رجوع به مواد قانون اساسی صحت، درستی و مطابق با نص قانون بودن اظهارات دیروز آیت الله آملی لاریجانی عیان می‌شود.

سخنان روشنگرانه دیروز آیت الله آملی لاریجانی مبنی بر اینکه وظیفه خبرگان تشخیص شرایط است نه نظارت بر رهبری و تمایز قانونی میان مبحث "تشخیص" و مبحث "نظارت"  از سوی دیگر مراجع و بزرگان نظام مطرح و تصریح شده بود و اولی تر از همه امام خمینی (ره) فرمودند: وظیفه مجلس خبرگان تقویت رهبری است.

آيت الله شيخ احمد جنتى ، از اعضاى مجلس خبرگان رهبرى در دوره های گذشته , همچنين عضو ديرين شوراى نگهبان قانون اساسى در گفتگویی با فصل نامه حکومت اسلامی درباره «وظايف و اختيارات مجلس خبرگان» به صورت مفصل اظهار نظر کرده است که بخشی از این گفت و گو را در ادامه می توانید بخوانید:

سوال: در قانون اساسى علاوه بر وظيفهء انتخاب و تعيين رهبر كه بر عهدهء مجلس خبرگان نهاده شده , به بحث نظارت هم اشاره شده است . با
توجّه به اين كه در بحث هاى حقوقى و همچنين در بحث هاى فقهى نظارت را به استطلاعى و استصوابى تقسيم مى كنند, نظارت مجلس خبرگان از چه قسمى است ؟ آيا اين نظارت بر شخص رهبر است يا عملكرد رهبر يا نهادهاى منسوب به او؟

آيت الله جنتى: ابتدا بايد عرض كنم كه تعبير نظارت در قانون اساسى نيامده است ,ولى تعبيرى آمده كه نتيجه اش نظارت است . در اصل يكصدويازدهم آمده است : «هرگاه رهبر از انجام وظايف قانونى خود ناتوان شود, يا فاقد يكى از شرايط مذكور در اصول پنجم و يكصدونهم گردد, يا معلوم شود از آغاز فاقد بعضى از شرايط بوده است , از مقام خود بركنار خواهد شد. تشخيص اين امر به عهدهء خبرگان مذكور در اصل  يكصدوهشتم است .» نتيجهء اين اصل , نظارت است.

سوال: در واقع نظارت بر استمرار شرايط است ؟

آیت الله جنتی: بله , ولى تعبير نظارت ندارد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *