جدیت در طرح شیرین‌ کردن آب دریای خزر

2:45 - 19 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۷۹۶۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان - معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سفر به استان گلستان گفت: باید بتوانیم از دریای خزر برای تامین آب شرب شهرهای و روستاهای گلستان بهره ببریم و برای این هدف باید طرح‌های آب‌شیرین‌کن توسعه یابد.
به‌گزارش ، علی اصغر قانع در این باره اظهار داشت: استان گلستان به‌رغم تمام ظرفیت‌ها بخشی اعظم از آن بیابان است و هنر ماست اگر چالش‌هایی را بیان می کنیم به‌دنبال راهکارهای آن باشیم و با همکاری و ارائه برنامه مناسب چالش‌های موجود را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از پتانسیل‌هایی که تاکنون در استان گلستان از آن استفاده نشده دریاست که امیدواریم در آینده نزدیک با جذب سرمایه‌گذار در تامین آب شرب گام‌های خوبی برداشته شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای آزادشهر و گنبد اظهار امیدواری کرد: با توجه به اهمیت اجرای طرح‌های آب و فاضلاب در استان گلستان مواردی که در حیطه وظایف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است، حتما پیگیری خواهد شد تا با جذب اعتبارات لازم بتوانیم پروژه‌های نیمه تمام را طبق زمان‌بندی به اتمام برسانیم.

قانع با اشاره به اینکه در سال 94 اعتبارات طرح‌های آب‌رسانی استان گلستان 26 میلیارد تومان افزایش داشته است، اضافه کرد: سال 93 این رقم برای طرح‌های آب‌رسانی بخش آب و فاضلاب حدود 55 میلیارد تومان بوده که خوشبختانه در سال 94 این رقم به 81 میلیارد تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: در این سفر تصمیماتی برای تعدادی از طرح‌های آب‌رسانی در استان گلستان گرفته شده است، امید است بتوانیم با تسریع در کارها راه‌های میان‌بر از محل جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و همچنین استفاده از آب شیرین کن برای حل مشکل تامین آب شرب مردم این حوزه تامین کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر گنبد با توجه به سابقه طولانی که دارد به لحاظ محدودیت اعتباری طول کشیده و طی سال‌های 95 و 96 بخش عمده‌ای از این طرح به اتمام خواهد رسید و ظرف 6 ماهه آینده مقدمات اولیه تصفیه‌خانه برای بهره‌برداری مهیا خواهد شد.

قانع افزود: شبکه فاضلاب شهر گنبد 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما پیش بینی ما این است تا پایان سال 96 شاهد تکمیل طرح باشیم، مشروط بر اینکه با جذب مشارکت‌های بخش خصوصی و مردمی این کار را پیش ببریم.

وضعیت بد آب‌خوان‌های زیرزمینی گلستان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در ادامه گفت: با توجه به اینکه منابع تامین در استان گلستان وابسته به آب‌های زیرزمینی است، حداقل برای شرب انتظار ما این است از آب‌های سطحی بهره‌مند شویم.

محمدهادی رحمتی افزود: طی سال‌های گذشته به دلیل برداشت‌های زیاد، آب خوان‌ها ضعیف شده که اگر این مسئله مدیریت نشود، قطعا در آینده خیلی از مخازن آب شرب را از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه استان گلستان تنها 14 درصد از بخش فاضلاب برخوردار است، خاطرنشان کرد: میانگین برخورداری از فاضلاب در کشور 45 درصد است که باید برای این موضوع تدبیر جدی بیندیشیم.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *