رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

به ازای هر 400 ایرانی یک نانوایی وجود دارد/ بی‌کیفیتی نان از آرد نیست از نانواست

9:02 - 15 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۶۳۱۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان - مدیر کل خرید داخلی و هماهنگی و نظارت بر آرد و نان با بیان اینکه به ازای هر 400 ایرانی یک نانوایی وجود دارد، گفت: باید به ازای هر یک هزار و 200 ایرانی یک نانوایی وجود داشته باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، سید مومن نیافر طی گفت وگوی زنده تلویزیونی اظهار کرد: گران شدن و رقابتی شدن تولید کاملا رعایت نشد و تولید نان به حالت غیررقابتی برگشت.

وی با بیان اینکه واحدهای سنتی نانوایی توجیه اقتصادی ندارد، اضافه کرد: با این سهمیه کم و تعداد کارگران زیادی که نانوایی ها دارند نمی توانند درآمد مناسبی داشته باشند.

مدیر کل خرید داخلی و هماهنگی و نظارت بر آرد و نان تصریح کرد: در خیلی از شهرهای ما به ازای هر 400 نفر یک نانوایی داریم در صورتی که باید به ازای هر 1200 نفر یک نانوایی وجود داشته باشد.

وی افزود: کیفیت نان یکی از عواملش آرد است که گاهی اوقات آرد مناسبی تحویل داده نمی شود اما عوامل دیگر در نانوایی هم موثر است.

نیافر تصریح کرد: در 25 سال گذشته تحول بزرگی در حوزه آرد ایجاد شده است و کارخانه های آرد سنتی و قدیمی بود اما امروز تجهیزات جدید شده است.

90 درصد نان های مصرفی سنتی هستند
وی با اشاره به اینکه حدود 90 درصد نان مردم چهار نان سنتی هستند، اضافه کرد: برای اینکه آرد کیفی تحویل مردم دهیم از تولید گندم نشات می گیرد.

نیافر افزود: در سطح کشور سه نوع گندم قوی، متوسط و ضعیف داریم و کاری که شرکت بازرگانی انجام می دهد، گندم ها را از خوزستان،  گلستان و اردبیل خریداری می کنند تا آرد کیفی تحویل مردم داده شود.

بی کیفیتی نان از آرد نیست
مدیر کل خرید داخلی و هماهنگی و نظارت بر آرد و نان افزود: با نمونه برداری و تجهیزاتی که وجود دارد آرد کیفی تحویل نانواها می شود، مشکل کیفیت آرد نیست.

وی ادامه داد: در گذشته که نان ها رنگ و بوی خوبی داشتند که از همین آردهای ضعیف و متوسط بوده است اما امروزه شاهد بهبود کیفیت آرد و گندم هستیم در صورتی که کیفیت نان بهتر نشده است.

مدیر کل خرید داخلی و هماهنگی و نظارت بر آرد و نان با بیان اینکه کیفیت گندم رو بهبودی بوده است، اضافه کرد: بنابراین مشکل کیفیت نان از گندم و آرد نیست.

نیافر تصریح کرد: آرد را در گذشته 4 تومان و 7 تومان تا سال 89 تحویل می شد و این واحد نانوایی امتیاز دریافت آرد داشت. تنورهای سنتی در گذشته به فراموشی سپرده شد.

وی گفت: امروزه ماشین های پخت که استاندارد نیستند جایگزین تنورها شد و از سوی دیگر انتقال مهارت نیز به خوبی انجام نشد.

مدیر کل خرید داخلی و هماهنگی و نظارت بر آرد و نان تصریح کرد: در گذشته فردی که نان پخت می کرد به خوبی می دانست حرارت نان چقدر باشد اما امروز تمام فرآیند ماشینی شده است.

نیافر افزود: سرعت پیشرفت نان صنعتی در کشور ما بسیار کند است و مردم برای استقبال از نان های صنعتی نیازمند زمان هستند و امروزه نان صنعتی در جاهای شناسنامه دار تولید می شود.

علت دورریز نان
وی در خصوص دورریز نان، اضافه کرد: یکی از علت های افزایش دور ریز نان، یارانه ای بودن آن بود قبل از سال 89 قیمت نان از هر کالا و محصولی پایین تر بود بنابراین با این یارانه به ضد انگیزه برای تولید نان تبدیل شده است.

در گذشته دوریز نان 25 تا 30 درصد
مدیر کل خرید داخلی و هماهنگی و نظارت بر آرد و نان افزود: امروزه دور ریز نان به زیر 10 درصد رسیده است در صورتی که این رقم در گذشته بسیار بالا درصد بوده است.

75 هزار واحد نانوایی
مدیر کل خرید داخلی و هماهنگی و نظارت بر آرد و نان گفت: حدود 75 هزار واحد نانوایی در کشور داریم که 90 درصد آن سنتی هستند.

وی ادامه داد: در بحث نظارت می توانیم ردیابی داشته باشیم و مردم گزارشات و تخلفات نانوایی ها را به سامانه 124 باید گزارش کنند.





علي ايزدپناه
|
-
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
0
0
حرف از كيفيت نان ، هميشه بهانه اي براي گران كردن بوده است . زماني كه نان گران شد؛ كسي از به كيفيت نان كاري ندارد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *