لزوم بازنگری در عناوین مجرمانه

22:20 - 04 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۲۸۶۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان - رئیس حوزه ریاست دادگستری خراسان رضوی بر لزوم بازنگری در عناوین مجرمانه تأکید کرد.
به گزارش ، سید امیر مرتضوی که در نشست هم اندیشی طرح ارتقاء آگاهیهای حقوقی در مدارس در مجتمع قضایی ولایت مشهد سخن می گفت با اشاره به نقش مهم تعلیم و تربیت در ثبات اجتماعی افزود: نهاد آموزش و پرورش از جمله مهمترین نهادهای مؤثر در امر پیشگیری از وقوع جرایم و سالم سازی جامعه است.

وی با بیان اینکه  1980 عنوان مجرمانه داریم و برهمین اساس نیز پرونده تشکیل می شود اضافه کرد: چنانچه هر پرونده علاوه بر خواهان و خوانده دارای وکیل، کارشناس ، شاهد، مطلع باشد آن وقت می بینیم که تعداد زیادی از افراد جامعه درگیر پرونده های قضایی هستند حال آنکه در سایر کشورها بیشترین عنوان مجرمانه حدود 600 عنوان است. وی تشدید مجازات در برخی قوانین را نیز نیازمند تأمل دانست و افزود: باید پرسید آیا با تشدید مجازاتها جرایم کاهش یافت یا خیر؟

وی با اشاره به آمار زندانیان افزود: فلسفه مجازات ها ، اصلاح و تنبه مرتکبین جرایم است در حالیکه وضعیت کنونی زیبنده نظام اسلامی نیست و باید حبس زدایی در دستور کار مسئولان قرار گیرد. وی سه آسیب خشونت ، طلاق و اعتیاد را ریشه بسیاری از جرایم دانست و خاطر نشان کرد، متأسفانه این آسیب ها در حال رشد هستند خود موجب بروز و وقوع جرایم دیگر هستند.

سید امیر مرتضوی با اشاره به وجود آسیب های مختلف اجتماعی خاطر نشان کرد: با وجودی که این آسیب ها در حوزه های مختلف اجتماعی وجود دارد باید از خود پرسید که وظیفه ما به عنوان یک مسئول و یا یک شهروند در قبال وضع موجود چیست؟

وی افزود: همه افراد جامعه به ویژه والدین و خانوادها مهمترین نقش را در پیشگیری از بروز مشکلات و جرایم دارند که باید به این وظیفه عمل کنیم.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *